بازچرخانی آب در ساختمان های مشهد در قالب تفاهمنامه سه جانبه

به گزارش تور سریلانکا، تفاهمنامه سه جانبه میان شهرداری مشهد، سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد به امضا رسید.

بازچرخانی آب در ساختمان های مشهد در قالب تفاهمنامه سه جانبه

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش از ، تفاهمنامه سه جانبه میان شهرداری مشهد، سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد، در اجرای مصوبه شورای شهر در زمینه مدیریت مصرف آب و جدا سازی آب شرب از آب خاکستری و بازچرخانی آن با رویکرد یاری به شرایط محیط زیست شهر و منابع آب به امضا رسید.

محمد رضا کلائی شهردار مشهد در این مراسم گفت: سیاست مدیریت شهری در توسعه فضای سبز و زیست پذیربودن شهر مشهد با استفاده از منابع آب بازچرخانی شده است.

او اضافه کرد: مجموعه کوشش هایی که برای تامین منابع آب به ویژه آب مورد احتیاج فضای سبز مشهد از محل بازچرخانی آب های خاکستری و پساب انجام گردد باید بیشتر از این باشد.

شهردار مشهد ادامه داد: اهتمامی که شورای شهر مشهد برای جداسازی آب شرب از آب خام و بازچرخانی آب های خاکستری دارد و فعالیت هایی که در زمینه کاهش ورودی به مجموعه های فاضلاب اجرا شده است می تواند به توسعه فضای سبز در اقلیم خشک شهر مشهد یاری کند.

کلائی اعلام کرد: با این اقدامات دغدغه افرادی که نگران کاهش منابع آب با افزایش توسعه فضای سبز هستند برطرف گردد.

او توضیح داد: اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری ساختمان ها و اماکن عمومی باید گام به گام و با برنامه ریزی مبتنی بر آموزش و اطلاع رسانی مناسب انجام گردد.

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این نشست گفت: به شهروندانی که طرح بازچرخانی آب های خاکستری را اجرا نمایند 50 میلیون ریال به عنوان مشوق اهدا خواهد شد.

او اضافه کرد: این طرح که برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد، فرایند مطالعاتی خوبی را طی نموده و کار های اجرایی آن انجام و آیین نامه های مورد احتیاج آن نیز آماده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان این که اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری در ساختمان های مرتفع الزامی است، ادامه داد: برای اجرای این طرح در ساختمان های کوچک و منازل شخصی نیز مشوق هایی در نظر گرفته خواهد شد.

یعقوبی اعلام کرد: در مرحله اول برای شهروندانی که در منازل خود اقدام به اجرای طرح جداسازی و بازچرخانی آب های خاکستری نمایند 50 میلیون ریال از سوی مدیریت شهری به صورت مشوق در نظر گرفته خواهد شد و در کنار آن از سوی شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز 20 درصد تخفیف در مبالغ مرتبط با دفع فاضلاب در قبوض آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

او توضیح داد: البته این موضوع باید از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تایید گردد، سازمان پارک ها وفضای سبز شهرداری نیز از این ساختمان ها به صورت دوره ای بازدید و در صورت استفاده از این آب ها برای آبیاری فضای سبز و درختان مقابل منازل و فلاش تانک ها مشوق هایی در نظر خواهد گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در 2 منزل مسکونی و 10 مدرسه اجرا شده است و طی 6 ماه گام به گام پیش خواهد رفت و در صورت احتیاج به اصلاح موارد آن به شورای شهر ارائه خواهد شد.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این مراسم گفت: شهرداری مشهد می تواند در حوزه بازچرخانی آب های خاکستری ارگان آزمایشی در کشور باشد.

او اضافه کرد: 50 تا 80 درصد آب مصرفی مشهد در حال هدر رفت است لذا پیشنهاد می کنم این طرح مطابق با مصوبه شورای شهر برای کل ساختمان های مشهد اجرا گردد.

محمد رضا هاشمی فرماندار مشهد نیز گفت: میزان مصرف آب در مشهد 13 هزار و 270 لیتر در ثانیه است.

او اضافه کرد: در حال حاضر 11 هزار لیتر آب فراوریی داریم و با حدود یک هزار و 500 لیتر کمبود در فراوری آب روبرو هستیم از این رو اجرای این طرح می تواند یکی از راه های خوب برای تامین آب باشد.

؛ انتقال آب دریای عمان به مشهد درسال 1404/ نگرانی فعالان محیط زیست از پیامد های زیست محیطی طرح

محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: دشت مشهد 32 سانتیمتر نشست دارد.

او اضافه کرد: حجم فاضلاب فراوریی در مشهد 2 برابر حجم تصفیه خانه ها است و این کار باعث می گردد حجم بسیاری از فاضلاب در کشف رود خالی گردد.

علیرضا شهریاری عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: درختان شهر در حال خشک شدن هستند، ما هنوز در دوره خشکسالی هستیم نباید فریب بارندگی ها را بخوریم.

او اضافه کرد: هرچقدر تصفیه خانه های محلی زودتر راه اندازی شوند بیشتر به نفع شهر و کشور خواهد بود.

شهناز رمارم عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید نمونه های خارجی این طرح ها را آنالیز نموده و از تجربیات آن ها استفاده کنیم تا آزمون و خطا نداشته باشیم.

/ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 351

به "بازچرخانی آب در ساختمان های مشهد در قالب تفاهمنامه سه جانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازچرخانی آب در ساختمان های مشهد در قالب تفاهمنامه سه جانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید