برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!

به گزارش تور سریلانکا، حدود 15 ماه از شروع ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در نقاط مختلف کشور می گذرد، اما بنا به گفته متقاضیان، پس از واریز وجه اولیه خبری از اجرای بعضی پروژ ها نیست و حتی جانمایی نشده است.

برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش ایسنا، پنجم شهریورماه سال 1398پروژه اقدام ملی مسکن به طور رسمی آغاز و هجدهم آبان ماه سال 1398 اولین مرحله ثبت نام از متقاضیان این طرح در چهار استان آغاز و سپس به دیگر مناطق کشور تسری پیدا کرد؛ بنابراین حدود 15 ماه از آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن می گذرد، اما هنوز برخی متقاضیان اعلام می نمایند که شرایط پروژه شان معین نیست.

تعدادی از افرادی که اسمشان برای مسکن ملی تایید شده و واریز وجه داشته اند عنوان می نمایند پس از ثبت نام و واریز اولیه وجه بلاتکلیف هستند. نه تنها خبری از اجرای پروژه نیست بلکه در مواردی جانمایی نیز انجام نشده است. عده ای هم می گویند بعد از واریز 40 میلیون تومان که از ماه ها قبل انجام داده اند اطلاع رسانی برای انجام مراحل بعدی صورت نگرفته است.

یکی از دلایل عدم پیشرفت کار ها در طرح اقدام ملی مسکن، استقبال نکردن سازندگان از فراخوان های ادارات راه و شهرسازی استان ها است. سازندگان نسبت به مواد قرارداد ها نقد هایی دارند. از طرف دیگر نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، محاسبات آن ها را از بازده سرمایه در پروژه مسکن ملی به هم ریخته است. طبق اعلام مدیرعامل بانک مسکن که تامین تسهیلات 140 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را بر عهده دارد تا کنون حدود 8000 میلیارد تومان به پروژه های اقدام ملی تزریق شده که 5000 میلیارد تومان به وسیله آورده متقاضیان و 3000 میلیارد تومان به وسیله تسهیلات 100 میلیون تومانی تامین شده است.

قرار است پروژه 400 هزار واحدی اقدام ملی مسکن تقریبا در تمام استان ها اجرایی گردد. از 1.6 میلیون متقاضی اولیه 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. 198 هزار نفر افتتاح حساب و 138 هزار نفر واریز وجه داشته اند. آورده اولیه حدود 40 میلیون تومان است، البته ظاهرا در برخی پروژه ها 50 میلیون و حتی بیشتر از متقاضیان دریافت شده است.

از جمله مسائل اصلی طرح اقدام ملی، تامین مبلغ آورده است که بسیاری از خانوار ها توان پرداخت آن را ندارند. یکی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان قزوین می گوید: بعد از اینکه اسمم برای مسکن ملی تایید شد از من خواستند تا به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنم. آنجا فرمی را دادند پر کنم و 120 هزار تومان کارمزد دریافت کردند. بعد گفتند که باید 40 میلیون تومان پرداخت کنید و هر چهار پنج ماه نیز 40 میلیون تومان دیگر بدهید. آخر من کارگر چطور ماهیانه 8 تا 10 میلیون تومان پس انداز کنم؟

یکی دیگر از متقاضیان بیان می نماید: حدود پنج ماه قبل آورده اولیه به مبلغ 50 میلیون تومان وازیز نموده ام، اما پس از آن هیچ اطلاع رسانی به من نشده و خبری از اجرای طرح نیست. افراد دیگری هم از پرداخت آورده های اولیه از حدود هشت ماه قبل خبر می دهند و می گویند که حتی مکان پروژه معین نشده است.

به نظر می رسد پیدا نشدن پیمانکاری که طرح را بپذیرد و کمبود زمین از دلایل بلاتکلیفی طرح های اقدام ملی است. حتی در شهر های کمتر از 100 هزار نفر مشکل تامین زمین وجود دارد. به طور مثال قرار است 138 هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن ساخته گردد، اما تا روز چهارم بهمن ماه تنها 11 هزار و 800 واحد به مرحله آماده سازی زمین و تعریف پروژه رسیده که 5800 واحد در مرحله آماده سازی زمین و 6000 واحد در مرحله اجرا قرار گرفته است. برای 12 هزار نفر از پذیرفته شدگان واجد شرایط هم تامین زمین نشده است.

در تهرانسر هم قرار است 2000 واحد با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخته گردد، اما هنوز 1100 واحد در مراحل فراخوان قرار گرفته است و در واقع پیمانکاری برای آن معین نشده است. این در حالی است که احمد مهرآبادی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ـ مدتی پیش قول داد که پروژه تهرانسر شهریورماه 1401 به خاتمه برسد!

طرح اقدام ملی در مناطق مختلف کشور از پیشرفت یکسانی برخوردار نیست. به طور مثال در شرایطی که هنوز برخی پروژه ها آغاز نشده، برخی دیگر از حدود سه ماه قبل افتتاح شده است. تعدادی دیگر نیز در مراحل مختلف 5 تا 50 درصد پیشرفت قرار گرفته است. برخی پروژه ها نیز به پیشرفت بالای 70 درصد رسیده است.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استان ها تسری پیدا کرد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر به وسیله سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحد ها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه به وسیله آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می گردد.

آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحد ها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به خاتمه رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از 18 دی ماه 1399 آغاز شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 856

به "برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید