خبرنگاران کره جنوبی و معجون سرعت، شفافیت و فناوری برای درمان کرونا

به گزارش تور سریلانکا، تهران- خبرنگاران- نگرانی از راه افتادن موج دوم کرونا در شرق آسیا طی روزهای گذشته در بعضی از رسانه ها انعکاس یافت. با این حال کره جنوبی توانسته چهره ای پیروز در مهار این بیماری به نمایش بگذارد. راهبرد کره ای ها در مبارزه با کرونا انجام آزمایش های فراوان از افراد مشکوک و قطع زنجیره سرایت با دور کردن افراد بیمار از اجتماع بوده است.

خبرنگاران کره جنوبی و معجون سرعت، شفافیت و فناوری برای درمان کرونا

نزدیکی جغرافیایی به چین و انجام سفرهای پرشمار به مقصد این کشور موجب شد که کره جنوبی از همان هفته های نخست سال 2020 از وجود افراد مبتلا به کوئید 19 در خاک خود خبر بدهد. با این حال در عرض چند هفته این کشور توانست از فرایند صعودی بیماری و تعداد مبتلایان و تلفات کرونا بکاهد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح دنیا به بیش از 277 هزار نفر رسیده است که حدود نیمی از آن ها تا به امروز بهبود یافته اند. تا چند هفته قبل کره جنوبی از نظر تعداد مبتلایان به کوئید 19 در رتبه دوم قرار داشت اما با گسترش چشمگیر و نگران نماینده این بیماری در بعضی کشورهای اروپایی و کاهش فرایند گسترش بیماری در کره جنوبی، اکنون این کشور با 8800 مبتلا و حدود 100 قربانی در رده هشتم ابتلا قرار گرفته است. دلیل این وضع نیز کاهش سرعت رشد انتقال بیماری در این کشور است حتی با وجود آنکه از نظر جغرافیایی فاصله چندانی با چین ندارد.

آزمایش های پرشمار در کره جنوبی

مهمترین ابزار کره جنوبی در جنگ با کرونا سیستم شناسایی قوی و آزمایش گیری پرشمار از شهفرایندان بوده است. کره جنوبی بسیار بیشتر از استانداردهای معمول و معین شده از شهفرایندان خود آزمایش به عمل آورده به گونه ای که سرانه تعداد آن نزدیک به 10 برابر بیشتر از بریتانیا ارزیابی شده است.

به نوشته روزنامه گاردین تعدادی زیادی از آزمایش ها از پیروان یک فرقه مذهبی و شهفرایندان شهر دائگو به عمل آمد زیرا دائگو به عنوان چهارمین شهر عظیم کره جنوبی مهمترین مرکز بیماری تشخص داده شد. همین آزمایش ها نشان داد که 53 راننده هم عامل بیماری را با خود دارند. این در حالی است که هیچ یک از این افراد نشانه های بیماری را نداشتند.

طبق آمار، کره جنوبی از نظر تعداد آزمایش در صدر کشورهای دنیا قرار گرفته است. در این کشور عفونت ها در ماه فوریه در حال افزایش بود و به سرعت تعداد مبتلایان به بیش از 5 هزار مورد بیماری رسید. از آن موقع تا به امروز اما از سرعت پیشرفت بیماری کاسته شده و در خلال چند هفته تعداد مبتلایان تنها به 8800 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته مقام های وزارتی کره جنوبی در راهبرد این کشور آزمایش گیری در اولویت قرار گرفته است زیرا منجر به تشخیص زودهنگام بیماری می گردد و خطر را به حداقل می رساند. درمان سریع مبتلایان و انجام اقدامات پیشگیرانه باعث قطع زنجیره بیماری می گردد.

با همین رویکرد بالغ بر 250 هزار نفر در کره جنوبی مورد آزمایش قرار گرفتند. دولت این کشور با تاسیس 633 مرکز آزمایش ظرفیت انجام 20 هزار آزمایش در روز را ایجاد کرد. افراد مبتلا با خودروهای ون و سپس تجهیزاتی که دارای درجه حرارت کاملا مشخصی بود به مراکز درمان انتقال داده می شدند. در عمل ارتشی متشکل از 1200 متخصص درمان هم به تحلیل نتایج آزمایش ها می پرداختند.

دیگر مقرراتی که دولت کره جنوبی به اجرا در آورد عبارت بودند از لغو همه مراسم و اجتماعات مهم و درخواست از مردم دائگو برای حاضر نشدن در تجمعات. این کشور شروع دوره تحصیل در مدارس را هم سه هفته به تاخیر انداخت و دورکاری و انجام وظایف در منزل را مورد تشویق قرار داد. دولت برای شرکت هایی که نسبت به کارکنان خود قوانین منعطفی را تصویب کردند یارانه هایی را در نظر گرفت.

از طرف دیگر مقام های کره ای از نقشه های جی.پی.اس و اپلیکیشن های فضای مجازی هم بهره گرفتند تا جهت حرکت و جابجایی هر فردی را که آزمایش کرونای وی مثبت شد، زیر نظر داشته باشند. علاوه بر این هر مسافری که به این کشور وارد و یا از آن خارج می گردد را هم مورد آنالیز و اسکن دقیق قرار می دهند.

همین آزمایش تشخیصی جامع موجب شد تا در چند هفته اخیر از فرایند گسترش شدید بیماری کاسته گردد و با انجام این اقدامات پیشگیرانه سطح افزایش تعداد بیماران به کمتر از 1 درصد رسید. اکنون برای بیشتر از سه هفته است که قله این بیماری طی شده و به تدریج فرایند کاهشی شده است.

تشخیص سریع عامل قطع زنجیره بیماری

بسیاری از پزشکان و متخصصان آزمایش شهفرایندان را بهترین راه برای شناسایی سریع افراد مشکوک و بیمار اعلام می نمایند. شبکه خبری سی ان ان به مقایسه همه گیری کرونا در دو کشور ایتالیا و کره جنوبی پرداخت که در آن ها شیوع به صورت ناگهانی و جهشی افزایش یافت. اوایل ماه مارس، در کره جنوبی میزان آزمایش کرونا از شهفرایندان نسبت بالایی را داشت به گونه ای که در ازای هر یک میلیون نفر 3692 انجام شد. میزان مرگ و میر مبتلایان به این بیماری نیز پایین و در سطح 0.6 درصد یا 66 مورد مرگ بود.

ایتالیا اما به ازای هر یک میلیون شهفرایند خود تنها 826 مورد آزمایش انجام داد و آمار مرگ مبتلایان به کرونا هم از 10 برابر بیشتر بود. در این کشور بیش از هزار نفر از این بیماری جان خود را از دست دادند.

پژوهش ها نشان می دهد یکی از دلایل افزایش آمار مرگ در ایتالیا تعداد بالای افراد مسن بالاتر از 60 سال است اما در کل یکی از دلایلی که بیماری در کره جنوبی کمتر به افراد مسن سرایت کرد شناخت سریع موارد مشکوک به وسیله آزمایش و ممانعت از حضور آن ها در جمع های خانگی و جامعه بود.

روزنامه واشنگتن پست نیز در زمینه موفقیت های کره جنوبی در مبارزه با کرونا ویروس و شکست آمریکا در این جهت آورده است پس از چین، کره جنوبی یکی از بدترین شرایط را در همه گیری این بیماری داشت اما سیاست های تهاجمی که دولت این کشور در پیش گرفت، کره را به نمونه قابل توجهی در جهت نابودی این بیماری دنیای تبدیل کرد. رویکرد اصلی سئول اجرای یک رژیم سختگیرانه آزمایش بود که البته با پیغام های شفاف دولت به افکارعمومی همراه بود. البته این همان موضوعی است که دولت ترامپ در آمریکا به آن توجهی ندارد.

از طرف دیگر دولت کره جنوبی تضمین داد که انجام آزمایش برای همه رایگان است و سیستم درمانی این کشور همه هزینه ها را متقبل می گردد. ضمن اینکه در جهت درمان هیچ تمایزی میان افراد کم درآمد و ثروتمند وجود نداشت.

علاوه بر این مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی نیز روزانه در زمینه شرایط بیماری در کشور به افکارعمومی اطلاعات را منتقل می ساخت. به همین دلیل روزنامه واشنگتن پست به نقل از کارشناسان آمریکایی بر این امر تاکید دارد که نه تنها هیچ کشوری نتوانست تاثیرگذارتر از کره جنوبی به بیماری پاسخ دهد بلکه میزان شفافیت و شایستگی مقام های درمانی کره جنوبی هم مثال زدنی بود. کوشش مقام های درمانی این کشور به نحو چشمگیری از سرایت بیشتر بیماری به دیگر کشورها جلوگیری کرد. به گفته لی تائه هو معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، همین صراحت و شفافیت موجب تقویت اعتماد عمومی شد، به سطح بالایی از آگاهی مدنی و همکاری داوطلبانه شهفرایندان منجر شد و کوشش های جمعی برای غلبه بر بیماری و این شرایط اورژانسی برای سلامت عمومی را تقویت کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 219

به "خبرنگاران کره جنوبی و معجون سرعت، شفافیت و فناوری برای درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کره جنوبی و معجون سرعت، شفافیت و فناوری برای درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید