درباره شنای پروانه؛ فیلمی که واقعی است

به گزارش تور سریلانکا، محمد کارت کارگردان جوانی است که اولین ساخته بلند سینمایی اش به نام شنای پروانه با مسائل کرونایی روبه رو شده است.

درباره شنای پروانه؛ فیلمی که واقعی است

کارت از جمله فیلم سازانی است که خود را متعهد به ساخت فیلم اجتماعی می داند. پیش از این کارت در مستندهای خون مردگی، سمفونی مرگ و آوانتاژ این تعهد خود را نشان داده بود.

شروع فعالیت هنری محمد کارت در زمینه بازیگری و کارگردانی تئاتر از سال 1379 بوده است و مستندهای خود را تنها به مشکلاتی که در مرکز توجه فیلمسازان بوده اختصاص نداده بلکه بعضی از کارهایش مربوط به شهر زادگاهش شیراز است.

حالا شنای پروانه در روزهای کرونایی بر پرده های سینما است و تا این جای اکران علی رغم استقبال خوبی که از این فیلم در جشنواره فجر شد نتوانسته است فروش قابل توجهی داشته باشد.

فیلمنامه اجتماعی خوب

فیلمی از زنی به نام پروانه در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می گردد. حالا هاشم شوهر پروانه و برادرش حجت در پی انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر نموده هستند. پلان اول فیلم طناز طباطبایی است مضطرب وحشت زده، خیره به آدم هایی است که همه جا هستند و هر کدام یک گوشی تلفن به دست دارند. از این جاست که مخاطب متوجه می گردد با فیلمی آرام روبه رو نخواهد بود.

با قتل پروانه با بازی طناز طباطبایی، به دست همسرش هاشم که نقش آن را امیرآقایی بازی می نماید، فاز نو فیلم شروع می گردد و باید مقصران پیدا شوند.

منتقدان براین باورند که فیلم نامه شنای پروانه از دسته فیلمنامه های قوی و خوب محسوب می گردد. این فیلم نامه را پدرام پورامیری و حسین دوماری نوشته اند. فیلم نامه دقیق و حساب شده است. تمامی ابعاد قصه در سرانجام فیلم تعیین می گردد و هر سرنخی که به تماشاگر داده می گردد در راستا فیلم روشن و واضح به نتیجه می رسد. شنای پروانه با جزئیات روایتش را شروع می نماید، این جزئیات را به هم گره می زند و یک تصویر نهایی را به تماشاگر ارائه می دهد.

در این باره بخوانید:

در روزهای همه گیری کرونا، چگونه به سینما برویم؟

برنامه سینماهای ایران در دوران کرونا؛ از شنای پروانه تا عطر داغ

درباره دنیا با من برقص؛ فیلمی که ارزش بارها تماشا را دارد

بازی و عوامل پشت صحنه خوب

محمد کارت که در فیلم های عصبانی نیستم رضا درمیشیان، چه خوبه که برگشتی، داریوش مهرجویی، بوسیدن روی ماه همایون اسعدیان، بی خود و بی جهت عبدالرضا کاهانی و گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی کیا بازی نموده است، در شنای پروانه نشان داده که می تواند در انتخاب بازیگر نیز خوب عمل کند.

بازی های خوب بازیگران شنای پروانه از جمله مورادی است که تمامی منتقدان به آن اشاره داشته اند. جواد عزتی یکی از برترین بازی هایش را دارد. طناز طباطبایی نفش طولانی ندارد اما اثرگذاری خود را نشان می دهد. امیر آقایی که نقش گنده لاتی را به عهده دارد و یکی از برترین بازی های خود را در گریمی متفاوت ارایه می نماید که برای همین فیلم جایزه برترین نفش مکمل مرد را از جشنواره فجر از آن خود کرد. پانته آ بهرام نیز که حضوری کوتاه دارد اما بازی متفاوتی را ارائه می نماید.

شنای پروانه در جشنواره فجر توانست جایزه برترین بازیگر نقش مکمل مرد، برترین بازیگر نقش مکمل زن، برترین تدوین، برترین صداگذاری و میکس، برترین صدابرداری و برترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1243

به "درباره شنای پروانه؛ فیلمی که واقعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره شنای پروانه؛ فیلمی که واقعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید