رد شدن و راه های کنار آمدن با آن

به گزارش تور سریلانکا، ناشر، کتاب هری پاتر را رد کرد. اگر نویسنده این رمان جی کی رولینگ همان بار اول که رد شد ناامید می شد و از کوشش دست برمی داشت، ما امروز از خواندن این رمان مجذوب کننده محروم شده بودیم.

رد شدن و راه های کنار آمدن با آن

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

ناشر، کتاب هری پاتر را رد کرد. اگر نویسنده این رمان جی کی رولینگ همان بار اول که رد شد ناامید می شد و از کوشش دست برمی داشت، ما امروز از خواندن این رمان مجذوب نماینده محروم شده بودیم.

ما در زندگی در پی چیزهای تازه می رویم و همیشه محتمل است رد شویم و مورد پذیرش قرار نگیریم.

چه پذیرفته نشدن بزرگ باشد چه کوچک همیشه بر ما تأثیر می گذارد.

گاهی پذیرفته نشدن در خصوص مسائل مهم و بزرگ مانند رفتن به دانشگاه، عضویت در تیم مدرسه و یا دعوت نشدن به یک مهمانی مهم، نیست. موقعیت های روزمره هم می توانند به احساس پذیرفته نشدن منتهی شوند مثل اینکه دیگران به شوخی شما نخندند، زمان ناهار هیچ دوستی شما را دعوت نکند که در کنارش بنشینید و یا اینکه کسی که دوستش می دارید با هر کس دیگری به غیر از شما صحبت کند.

احساس رد شدن نقطه مقابل احساس پذیرفته شدن است؛ اما رد شدن به این معنا نیست که کسی شما را دوست ندارد یا شما ارزش ندارید، و مهم نیستید. این تنها بدان معناست که یک بار در یک موقعیت خاص با یک نفر خاص اوضاع درست پیش نرفته است.

رد شدن به احساسات ما آسیب می زند. اما غیرممکن است که همیشه از آن دوری کنید. در واقع، شما نباید از رد شدن اجتناب کنید؛ چرا که افرادی که بیش از حد از رد شدن واهمه دارند ممکن است در پی آنچه می خواهند نروند. آن ها مطمئناً، از رد شدن جلوگیری می نمایند ، اما این کار 100٪ به آن ها تضمین می دهد که به آنچه می خواهند نرسند. زیرا برایش کوششی نمی نمایند.

چگونه با آن کنار بیاییم

هر چه بهتر بتوانیم با پذیرفته نشدن کنار بیاییم کمتر بر ما تأثیر خواهد گذاشت. چگونه می توانیم توانایی کنار آمدن با این مسئله را در خود ایجاد کنیم؟

در اینجا توصیه هایی به شما می کنیم:

صادق باشید

کنار آمدن مناسب با رد شدن با دو چیز سر و کار دارد: اینکه شما چه احساسی دارید و اینکه چه فکری می کنید.

اجازه بدهید با احساسات آغاز کنیم : اگر شما رد شده اید، برای خودتان اقرار کنید که این قضیه دردناک است. سعی نکنید که ناراحتی خودتان را پنهان کنید و یا وانمود کنید که موضوع دردناک نیست. به جای اینکه به خودتان بگویید من نباید این طور احساس کنم به این فکر کنید که در این موقعیت داشتن این احساس کاملاً طبیعی است.

توجه کنید که احساساتتان چقدر شدید هستند. آیا این رد شدن شما را بسیار ناراحت نموده است؟ یا فقط کمی احساس ناراحتی به شما دست داده است؟ اگر می خواهید، گریه کنید - این یک راه طبیعی برای آزاد کردن احساسات است.

اکنون، احساسی را که دارید نام ببرید. به اسم مثال: من از این که برای عضویت در تیم مدرسه انتخاب نشدم واقعاً احساس ناامیدی می کنم. من خیلی دوست داشتم پیروز شوم و برای آن بسیار کوشش نموده بودم. من احساس می کنم عقب ماندم چرا که دوستانم پیروز شدند وارد تیم شوند ولی من نتوانستم.

اگر می خواهید، به شخص دیگری بگویید که چه اتفاقی افتاده است و شما در خصوص آن چه احساسی دارید. کسی را انتخاب کنید که به صحبت های شما گوش دهد و حمایتگر باشد.

صحبت کردن با شخصی دیگر می تواند به دو علت برای شما یاری نماینده باشد:

1. می تواند به شما اطمینان بدهد که کسی می داند چه اتفاقی برای شما افتاده و شما چه احساسی دارید.

2. شما را وا میدارد که احساسات خود را به کلمات تبدیل کنید.

چه شما تصمیم بگیرید احساسات خود را با شخص دیگری در میان بگذارید چه خودتان به آن ها فکر کنید تصدیق کردن احساسات و اقرار کردن به آن ها می تواند به شما یاری کند از آن احساسات دردناک فراتر بروید.

مثبت باشد

هنگامی که شما با احساسات دردناکی مانند رد شدن روبرو هستید، ممکن است به آسانی در احساس بد غوطه ور و گرفتار شوید. اما ماندن در آن خاطرات بد و ناراحت نماینده مانند این است که مجدداً بارها و بارها آن اتفاق را تجربه کنید. این گونه همچنان آسیب می بینید و پشت سر گذاشتن آن دشوارتر می گردد. بنابراین احساسات خود را بپذیرید اما در آن غوطه ور نشوید. از اینکه بدون توقف در خصوص آن اتفاق صحبت کنید یا به آن فکر کنید اجتناب کنید. چرا؟ تفکر منفی بر انتظارات و برخوردهای ما تأثیر می گذارد. داشتن دیدگاهی منفی می تواند رد شدن های بیشتری با خود به همراه آورد و قطعاً شما را به کوشش مجدد ترغیب نمی کند.

حالا به تفکرات شما می پردازیم:

اینک در نظر آورید که چگونه رد شدن را به خودتان شرح دادید. آیا شما بیش از حد به خودتان سخت گرفتید؟ این طبیعی است که از خود بپرسید، چرا این رخ داد؟ هنگامی که شما برای خودتان شرح می دهید، مراقب باشید که به حقایق بپردازید.

به خودتان بگویید: من را به مهمانی دعوت نکردند چون نمی خواستند من آنجا باشم. به خودتان نگویید: من به مهمانی دعوت نشدم چون مجذوب نماینده نیستم و یا من یک بازنده هستم. این ها حقایق نیستند، تنها تصورات شما هستند و علتشان این است که شما بیش از حد روی یک شرایط تمرکز نموده اید. اگر افکار فلج نماینده ای مانند این وارد فکر شما شدند سریعاً آن ها را پس بزنید.

سرزنش کردن خود و تفکرات ناتوان نماینده می تواند اشتباهات ما را بزرگنمایی کند و منجر به این شوند که چیزهایی را در خصوص خود باور کنیم که واقعیت ندارند. این شیوه تفکر، امید را در ما از بین می برد و باعث می گردد خودمان را باور نداشته باشیم. بدون امید و باور نمی توان احساسات بد گذشته را پشت سر گذاشت و مجدداً کوشش کرد.

اگر شما خودتان را برای رد شدن مورد سرزنش قرار دهید و خود را دست کم بگیرید باورتان می گردد که هیچ گاه پذیرفته نخواهید شد. افکاری مانند: هیچ کس به من علاقه مند نیست یا من هیچ گاه پیروز نمی شوم می تواند باعث گردد یک رد شدن ساده تبدیل به یک فاجعه گردد.

رد شدن می تواند بسیار دردناک باشد و احساس ناامیدی بسیاری برای شما به همراه آورد، اما این سرانجام جهان نیست.

واقع بینانه نگاه کنید

به خود بگویید: بسیار خوب، من این بار پذیرفته نشدم. امیدوارم دفعه بعد پذیرفته شوم یا این اتفاقی است که افتاده است، من ناراحتم و این را نمی پسندم، اما همه آدم ها گاهی رد می شوند. من می توانم دوباره کوشش کنم.

در خصوص مهارت ها و توانایی های خود فکر کنید.

زمانی را که پذیرفته شدید به یاد بیاورید، زمانی که دیگران به شما بله گفتند. به زمان هایی فکر کنید که دیگران شما را تائید کردند و از شما حمایت نمودند.

به خودتان ارزش ببخشید

شما ریسک کردید و کاری را که می خواستید انجام داده اید. به خودتان یادآوری کنید که شما می توانید با رد شدن کنار بیایید. گرچه شما این بار پذیرفته نشده اید اما فرصت های دیگری هم وجود دارند. گاهی یک اتفاق علتی دارد که ما متوجه آن نمی شویم.

از پذیرفته نشدن به نفع خود بهره ببرید.

پذیرفته نشدن فرصتی است که روی نقاط ضعفمان بیشتر کار کنیم. گاهی خوب است که به ارتقا و بهبود خویش بیندیشیم. یا به این فکر کنیم که آیا اهداف ما بزرگ تر از مهارت های ما هستند.

اگر مهارت های شما به قدر کافی قوی نبودند شاید بهتر باشد خود را بیشتر تقویت کنید؛ بیشتر درس بخوانید، بازیکن بهتری شوید، تکنیک های پیروزیت در مصاحبه را فرا بگیرید و تمام کوشش خود را به کار بگیرید که دفعه بعد پذیرفته شوید. از رد شدن به اسم فرصتی برای بهتر شدن بهره ببرید.

گاهی اوقات رد شدن یک واقعیت تلخ است. اما اگر شما آن را درست به کار بگیرید، می تواند به شما یاری کند و شما را در مسیری راهنمایی کند که برای استعداد و شخصیت شما برترین باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1175

به "رد شدن و راه های کنار آمدن با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد شدن و راه های کنار آمدن با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید