تور دهلی: شاهکارهای معماری سنگی هند در مجموعه تاریخی هامپی

به گزارش تور سریلانکا، هامپی در طول عمر خود بارها مورد حمله مهاجمان نهاده شد و تخریب شد. اما جذابیت های آن هنوز پابرجا است. این مجموعه تاریخی یکی از 37 سایت میراث جهانی یونسکو در هند است.

تور دهلی: شاهکارهای معماری سنگی هند در مجموعه تاریخی هامپی

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور دهلی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

حدود 350 کیلومتری شهر صنعتی بنگلور، سرزمین هیپی مسلک هامپی (Hampi) واقع شده است. روستاهای توسعه نیافته ای که در راستا ویرانه های هامپی قرار دارند باور این ادعا را مشکل می نمایند که زمانی این مکان یکی از مرفه ترین شهرهای دنیا بوده است. سفر به هامپی حکم وارد شدن به یک کتاب سه بعدی تاریخ را دارد. این شهر معروفیت خود را مدیون معابد و بناهای تاریخی است که طی دوران امپراتوری ویجایاناگارا ساخته شده اند. این خاندان هندو در قرن های چهاردهم و پانزدهم در این منطقه حاکم بودند. در همین دوران است که برخی از شگفت انگیزترین بناهای سنگی معماری دنیا حفاری شدند. این ویرانه های تاریخی به نام مجموعه تاریخی هامپی (Group of Monuments at Hampi) شناخته می شوند و به عنوان یکی از 37 سایت میراث دنیای یونسکو در هند به ثبت رسیده اند.

هامپی در تاریخ چند صد ساله خود بارها مورد حمله نیروهای مختلف نهاده شد و در نتیجه این حمله ها، بسیاری از معابد نابود شدند و جواهرات گران بهای آن به یغما برده شدند. اما با وجود آن هم این ویرانه ها همچنان هوش از سر بازتماشامایندگان می ربایند. بیشتر شاهکارهای امپراتوری ویجایاناگارا در هامپی متمرکز شده است، اما نشانه های این امپراتوری را در نقاط مختلف جنوب هند می توان مشاهده کرد. این مقاله از خبرنگاران نگاهی دقیق تر انداخته به مهم ترین جاهای تماشای هامپی و کوشش شده است تا لیستی اجمالی از کارهایی که باید در این شهر انجام داد را گردآوری کند. اگر قصد خرید تور هند و بازدید از جاهای تماشای هند را دارید، می توانید آنچه در ادامه می آید را به عنوان نقطه آغازی برای سفر به هامپی تلقی کنید.

جاهای تماشای هامپی

به طور معمول، بازدید از همه بخش های مجموعه تاریخی هامپی سه روز طول می کشد. جاهای تماشای زیادی در این منطقه وجود دارد که حتما باید از آن ها بازدید کرد؛ به همین منظور، رزرو یک تور (حداقل) یک روزه به همراه راهنما بسیار ضروری می نماید.

دوچرخه سواری در میان ویرانه های تاریخی

برترین راه برای بازدید از هامپی، دوچرخه سواری است. به جای دوچرخه، می توانید اسکوتر یا موتور هم کرایه کنید. مزیت دوچرخه نسبت به سایر روش های حمل ونقلی آن است که به این ترتیب می توانید تمام گوشه و کنارها شهر را بدون نگرانی از پیدا کردن جای پارک بگردید.

بازدید از موزه باستان شناسی

جاذبه های زیادی در هامپی وجود دارد که حتی در خیال هم نمی توان از همه آن ها در یک سفر یک روزه بازدید کرد. موزه باستان شناسی هامپی (Archaeological Museum) برترین نقطه برای آغاز این سفر است. این موزه نقشه ای سه بعدی از شهر را ارائه می دهد که به برنامه ریزی برای گردش در میان معابد هامپی یاری شایانی می نماید. مجموعه ای نادر از سکه ها و مجسمه های کشف شده در حفاری های انجام گرفته در خرابه ها در این موزه به نمایش گذاشته است که قدمت آن ها به خاندان چالوکایا برمی گردد. این خاندان در قرون یازدهم الی سیزدهم در این منطقه حکومت می کردند.

گشت وگذار در دربار سلطنتی هامپی

دربار سلطنتی (Royal Enclosure) مقر امپراتور سلسله ویجایاناگارا بود و طبیعتا، آثار تاریخی بسیار مهمی در آن وجود داشت. همه آثار در این محوطه در جنگ های گذشته نابود شده اند. اما هنوز هم معدود آثاری هستند که بتوان از آن ها بازدید کرد؛ تالار اجتماعات پادشاه، حمام ملکه، اصطبل ها و حمام هشت ضلعی که یکی از مهم ترین سازه های این محوطه هستند.

مهم ترین بنای تاریخی هامپی، ماهاناوامی دیبا (Mahanavami Dibba) است. دربار سلطنتی دیگر هامپی را دربار زِنانا (Zenana Enclosure) نیز می نامند. این دربار با دیوارهای بلندی احاطه شده است و مورخان هنوز درباره کاربرد این فضا در دوران امپراتوری ویجایاناگارا با هم اتفاق نظر ندارند. برخی معتقد هستند که اینجا یک حرم سرای دربار و محلی بود که زنان سلطنتی در آن زندگی می کردند و شاید دلیل نام گذاری آن به این نام هم، همین باشد. کلمه زنانا در لغت به معنی زن است. برخی نیز ادعا می نمایند اینجا، محلی نظامی بود. آن ها برای اثبات فرضیه خود به اصطبل فیل ها و اقامتگاه نگهبانان اشاره می نمایند. قابل توجه ترین سازه در دربار زنانا، معبد لوتوس محل (Lotus Mahal Temple) است.

اعجاز در مجموعه معبدهای همکونتا

در بازار هامپی تپه ای وجود دارد که شمار معابد سنگی آن به قدری زیاد است که گویی تپه را با معبد، رنگ آمیزی نموده اند. قدمت این معبدها از قرن نهم تا چهاردهم متغیر است. در گذشته این منطقه با دیوارهای سنگی محصور بود که آثاری از آن را هنوز می توان در برخی از نقاط مشاهده کرد. مجموعه معابد همکونتا (Hemkunta group of temples) از سبک متمایزی در مقایسه با سایر آثار تاریخی هامپی برخوردار است. این معابد را که به درستی باید بوم نقاشی سنگ ها نامید، یکی از برترین منظره ها عکاسی در هامپی است.

در ستایش تاریخ طولانی معبد ویروپاکشا

معبد ویروپاکشا (Virupaksha Temple) یکی از قدیمی ترین معبدهای سالم مانده هندوستان است. این بنای تاریخی شگفت انگیز که زمانی محل نیایش انسان ها بود، در قرن هفتم بنا و در دوران ویجایاناگارا بازسازی شد. یونسکو این پرستشگاه تاریخی را به رسمیت شناخته شده است. یکی از دلایل معروفیت این محل، فیل لاکشمی (Lakshmi the Elephant) است که وقتی گردشگران به او سکه می دهند، آن ها را مورد مرحمت قرار می دهد و خرطوم نوازش به سر آن ها می کشد. لاکشمی، ایزدبانوی ثروتمند، شانس، قدرت، زیبایی، باروری و نیک بختی در مذهب هندو است.

یکی دیگر از دلایل معروفیت معبد ویروپاکشا، شکاف کوچکی است که در دیوار آن واقع شده است و وقتی که نور از آن عبور می نماید، آنچه اتفاق می افتد چیزی شبیه به عملکرد اتاقک تاریک در عکاسی است. گانش، خدای اصلی این معبد است و می توان حضور او را در ادغام کلاسیک وار سبک های معماری ویجایاناگارا، هویسالا (Hoysala) و چالوکیا (Chalukya) حس کرد.

سواری با قایق های پوستی در تونگابادرا

تمامی مواردی که تا به اینجا به آن ها اشاره شد، در جنوب هامپی قرار دارند. رودخانه ای پر آب بین شمال و جنوب هامپی فاصله انداخته است. برای گذشتن از رودخانه تونگابادرا (Tungabhadra) باید سوار قایق های پوستی کوچکی شد که محلی ها درست می نمایند. می توان به جای عبور از رودخانه، در امتداد ساحل آن قایق سواری کرد و زیبایی های معبدهای غارگونه واقع در دو طرف آن را ستود. غروب خورشید برترین زمان برای این کار است. صخره های ناپایدار و معبدهای غاری هامپی در غروب آفتاب شکوه و جلوه دیگری دارند.

سیاحت در مجموعه معابد ویجایا ویتالا

ارابه سنگی بی عیب ونقص و حکاکی شده ای که نماد هامپی در سطح بین المللی به شمار می آید، در میان مجموعه معابد ویجایا ویتالا (Vijaya Vittala Temple complex) واقع شده است. معبد ویتالا (Vittala Temple) را می توان چکیده ای کامل از معماری ویجایاناگارایی دانست. برای رسیدن به محوطه اصلی معابد باید از ایستگاه اصلی یک توک توک کرایه کنید و 20 روپیه به آن بپردازید تا شما را به آنجا ببرد. راه دیگر آن است که یک و نیم کیلومتر در میان ویرانه های بازار ویتالا (Vittala Bazaar) پیاده راه بروید. به محض اینکه به دروازه رسیدید، چشم تان به زیبایی های ارابه روشن خواهد شد.

یک طرف آن معبدی وجود دارد که به خاطر ستون های موزیکال خود به معروفیت رسیده است و در سمت دیگر، معبدی است که داستان های حکاکی شده روی دیوارهایش آن را معروف نموده اند. پس از گشت وگذار در میان معبد، حتما باید اسب های در حال چریدن در علفزارهای سمت دیگر تونگابادرا را هم دید. معبد کهن دیگری هم آنجا وجود دارد که مسافران زمانی که می خواهند از نسیم رودخانه لذت ببرند، برای در امان ماندن از آفتاب سوزان به سایه آن پناه می برند.

معبد میمون ها در شمال هامپی

برای رسیدن به معبد میمون ها یا معبد هانومان (Hanuman Temple) باید صدها پله را با پای پیاده بالا رفت. مردم زیادی با اهداف مختلف به این مکان می آیند. آن ها که مذهبی تر هستند نذرهای خود را تقدیم لرد هانومان نمایند و دوستداران طبیعت، این معبد را به خاطر چشم میزانای خیره نماینده، غروب سحرانگیز و میمون های بازیگوش آن انتخاب می نمایند.

شمار زیاد گردشگران در جزیره هیپی

عده زیادی، گوا را متفاوت ترین و هیپی ترین مکان در هند می دانند. اما واقعیت آن است که هامپی هم از این لحاظ فرق چندانی با گوا ندارد و حتی به آن لقب گوای بدون ساحل داده اند. کوله گردهای زیادی از نقاط مختلف دنیا به هامپی می آیند و مفتون زندگی خارج از جریان معمول و با ریتم آهسته اهالی این سرزمین تاریخی می شوند.

جزیره هیپی (hippie island)، دهکده ای کوچک در شمال هامپی است که درختان و مزارع گسترده به زیبایی آن افزوده است. در سرتاسر این دهکده آلونک ها و کلبه هایی به سبک خانه های گوا به چشم می خورد و سبک زندگی این منطقه بسیار باب طبع کوله گردهایی است که مقرون به صرفه سفر می نمایند. هزینه یک روز زندگی شامل خرید و خوراک و اقامت در این منطقه کمتر از 200 روپیه است و حتی می توان با این هزینه، شاهد برنامه های متنوع فرهنگی هم بود. بسیاری از اقامتگاه ها، شب ها موسیقی زنده اجرا می نمایند.

شرکت در تفریح های ماجراجویانه هامپی

زمین های سنگی نامعمول هامپی الهام بخش هنرمندان برای حکاکی شاهکارهای هنری بود و همین ویژگی طبیعی، ایده بخش فعالیت ها و ورزش های ماجراجویانه متعددی نیز مانند سنگ نوردی، صخره نوردی و کوه پیمایی در جنوب هامپی است. علاوه بر این ها، آبگیر طبیعی در شمال هامپی وجود دارد که مردم از روی صخره به داخل آن شیرجه می زنند و شنا می نمایند.

سافاری در پناهگاه خرس داروجی

هامپی، سرزمین تضادها است. زائران هندو و کوله گردهای هیپی، هر دو گروه، به یک میزان به این مکان علاقه نشان می دهند. یک سوی آن را زمین هایی صخره ای و کاملا بی حاصل تشکیل داده و سوی دیگر آن پر است از جنگل های انبوه و سرسبز. این جنگلها به عنوان زیستگاه طبیعی خرس های تنبل هند تحت حفاظت قرار دارند. تورهای سافاری متعددی با خودروی شخصی در پناهگاه خرس های تنبل داروجی (Daroji Bear Sanctuary) در حال فعالیت هستند. بعلاوه ، می توانید از بالای برج مراقبت این پناهگاه، ساعت ها با یک دوربین دو چشمی به اطراف خیره شد و شاهد زندگی خرس ها، طاووس ها، برهای کوهی و گونه های متنوع پرندگان بود.

اقامت در هامپی

خانواده ها معمولا ترجیح می دهند در مرکز هامپی اقامت نمایند که فاصله زیادی با دربارهای سلطنتی و معابد مهم ندارد. هتل های خوبی با قیمت های متفاوت در این منطقه مشغول فعالیت هستند. مسافرخانه کلارک، مثال خوبی برای اقامتگاه های هامپی است. این مسافرخانه در جهت مخالف موزه باستان شناسی هامپی واقع شده است. این هتل سه ستاره دارای وای فای رایگان، یک استخر سرپوشیده، سالن بدن سازی و امکانات رفاهی دیگر است. کوله گردها و مسافرانی که با بودجه کمتر سفر می نمایند هم اقامت در هاستل ها و خانه های جزیره هیپی را ترجیح می دهند.

راستا رسیدن به هامپی

نزدیک ترین فرودگاه بین المللی به هامپی، ابتدا بنگلور و سپس، گوا است. این شهر کوچک حدود 350 کیلومتر با بنگلور فاصله دارد که با خودرو تنها 6 ساعت راه است. اما گزینه بهتر از آن، تهیه بلیط قطار یا اتوبوسی است که شبانه سفر می نمایند.

هزینه سفر به هامپی

هامپی به طرز شگفت انگیزی مقرون به صرفه است! بازدید از بیشتر جاهای تماشای مهم که حتما باید آن ها را بازدید کرد یا تفریح های مجذوب کننده این منطقه، رایگان است. تنها برای ورود به چند سایت محافظت شده مانند معبد ویتالا، دربار زنانا و موزه باستان شناسی باید بلیط تهیه کرد. برای بازدید از هرکدام از این سه سایت، تنها خریدن یک بلیط کفایت می نماید. مدت اعتبار هر بلیط، 24 ساعته است.

هزینه ورودی به پناهگاه حیات وحش داروجی کمی گران تر از سایرین است. غذاهای محلی، عالی هستند و قیمت کمی دارند. به لیست هزینه های زیر که برای یک سفر سه روزه تهیه شده است، دقت کنید:

  • بلیط: 40 روپیه برای هر نفر
  • بلیط پناهگاه حیات وحش: 250 روپیه برای هر نفر
  • هتل سه ستاره به همراه اینترنت رایگان و صبحانه: 2500 الی 3500 روپیه
  • کرایه توک توک در معبد ویتالا: 20 روپیه برای هر نفر
  • استفاده از خدمات راهنمای تور: 1000 روپیه برای رزرو یک تور شخصی یک روزه برای تماشا منظره ها اطراف

آب وهوا در هامپی

هامپی در حالت کلی آب وهوایی گرم دارد و بارندگی کمی در آن اتفاق می افتد. چون یک سمت این منطقه را زمین هایی کاملا خشک و بی ثمر تشکیل داده است، گرمای خورشید در طول روز به شدت احساس می گردد. بنابراین، برترین زمان برای سفر به هامپی، فصل باران های موسمی است. در حقیقت، یکی از برترین مکان هایی که در این فصل می توان در تور هند از آن بازدید کرد، هامپی است. بارندگی های سبکی که از ژوئیه تا سپتامبر ادامه دارد، از دمای هوا می کاهد و هوا را دلپذیر می نماید. زمستان هم فرصت خوبی برای بازدید از مجموعه آثار تاریخی هامپی است. اما گرمای سوزان خورشید در بیشتر ساعات روز شما را اذیت خواهد نمود. عصرها و شب های زمستان، زمان بهتری برای گردشگری در شهر است.

منبع: کجارو / everything-everywhere.com
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1341

به "تور دهلی: شاهکارهای معماری سنگی هند در مجموعه تاریخی هامپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دهلی: شاهکارهای معماری سنگی هند در مجموعه تاریخی هامپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید