عامل مشخص کننده در موفقیت پیمان اوپک پلاس

به گزارش تور سریلانکا، توافق کاهش فراوری اوپک پلاس از روز آدینه رسماً شروع شد و عملکرد روسیه ممکن است تعیین کند آیا این گروه پیروز می گردد به فرایند احیای بازار نفت از بحران ویروس کرونا سرعت ببخشد یا خیر.

عامل مشخص کننده در موفقیت پیمان اوپک پلاس

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، تحت توافق اوپک پلاس که 23 کشور در آن حضور دارند، قرار است 9.7 میلیون بشکه در روز نفت طی ماه های مه و ژوئن کاهش داده گردد و سپس محدودیت عرضه تا سرانجام سال 2020 به 7.7 میلیون بشکه در روز و از سال 2021 تا سه ماهه اول سال 2020 به 5.8 میلیون بشکه در روز تسهیل می گردد.

با توجه به تاریخچه قبلی پیمان اوپک پلاس، در پایبندی عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس به سهمیه کاهش فراوری تردید چندانی وجود ندارد و در واقع این کشورها هفته گذشته زودتر از موعد کاهش فراوریشان را شروع کردند.

با این حال روسیه که در گذشته به دفعات سهمیه کاهش فراوری خود را نقض نموده، با بدبینی زیادی نسبت به تمایل این کشور برای همکاری روبه رو است. سهمیه فراوری روسیه مانند عربستان سعودی 8.5 میلیون بشکه در روز است و باید فراوریش را حدود دو میلیون بشکه در روز معادل حدود یک پنجم از فراوری نفت اخیرش کاهش دهد.

استفن برنوک، تحلیلگر شرکت PVM Oil Associates در این باره اظهار کرد: مسکو از زمان شروع توافق اوپک پلاس در سه سال پیش، مرتبا به تعهداتش برای کاهش فراوری عمل نکرد و اگر بخواهیم ساده بگوییم روسیه نقض سهمیه کاهش فراوری خود را به یک هنر تبدیل کرد.

  • ضربه شدید کرونا به تقاضای جهانی برای نفت

کوتاهی در پایبندی به توافق کاهش فراوری، توانایی اتحاد اوپک پلاس برای مقابله با آسیب شدید به تقاضای جهانی برای نفت تضعیف خواهد نمود. به گفته تحلیلگران، عربستان سعودی که در دوره های قبلی پیمان محدودیت عرضه، با کاهش بیش از میزان توافق شده فراوری کوتاهی سایر همتایانش در اوپک پلاس را جبران نموده بود احتمالا این بار پیش از این که بخواهد فراوریش را بیشتر از سهمیه کاهش دهد، مایل خواهد بود رفتار خوب سایرین را مشاهده کند.

اظهارات مقامات روسی نشان می دهد روسیه این بار بیشترین کوشش خود را برای کاهش فراوری انجام خواهد داد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه چهارشنبه گذشته اظهار کرد که این کشور فراوریش را در ماه مه 19 درصد در مقایسه با سطح فراوری فوریه کاهش خواهد داد.

طبق اعلام روسیه، این کشور در فوریه حدود 11.3 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات فراوری کرد و بنابراین کاهش 19 درصدی به منزله فراوری 9.15 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از امضای توافق جدید کاهش فراوری اوپک پلاس، به خبرنگاران گفت وی به نظاره آمار فراوری خواهد نشست و تا ژوئن معلوم خواهد شد کدام کشور به کاهش فراوری عمل نموده و کدام کشور عمل ننموده است.

  • تقلای عراق برای کاهش فراوری نفت

علاوه بر روسیه، عراق هم برای اعمال توافق کاهش فراوری اوپک پلاس و عمل به تعهداتش با مشکل روبه رو است.

طبق محاسبات پلاتس، زمانی که مصرف داخلی، سهم دولت منطقه ای کردستان از فراوری و پرداخت به شرکتهای نفتی بین المللی حساب گردد، سهمیه فراوری 3.75 میلیون بشکه در روز عراق حدود 1.75 میلیون بشکه در روز برای فراوری درآمد برای دولت فدرال باقی خواهد گذاشت. در قیمت فعلی نفت، درآمد سال 2020 کمتر از یک چهارم سال 2019 خواهد بود و بودجه عراق را در مضیقه شدیدتری قرار می دهد.

چندین عضو مجلس به توافق کاهش فراوری عراق معترض شده و اعلام نموده اند که ثامر غضبان، وزیر نفت به عنوان عضوی از دولت موقت اختیار موافقت با توافق کاهش فراوری اوپک پلاس را نداشته است.

در این بین، نیجریه که یکی دیگر از اعضای اوپک پلاس با سابقه نه چندان درخشان در عمل به تعهداتش بوده است، اعلام نموده که به دلیل نبود تقاضا برای نفت این کشور و ظرفیت ناکافی مخازن ناچار خواهد بود فراوری خود را خواه ناخواه کاهش دهد. شرکت ملی نفت نیجریه در کوشش برای خلاص شدن از نفت مازادی که به فروش نرفته، قیمت فروش رسمی خود در ماه مه را کاهش داده است.

  • وقتی که 100 درصد کافی نیست

حتی اگر اعضای اوپک پلاس پایبندی 100 درصدی به توافق کاهش فراوری داشته باشند، نبرد دشواری برای بالا بردن قیمتها پیش رو دارند. مقامات اظهار نموده اند که روی کاهش فراوری ناخواسته فراورینمایندگان خارج از این گروه و برنامه خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک کشورهای متعدد که توسط آژانس بین المللی انرژی هماهنگ شده، حساب می نمایند که حدود هفت میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش فراوری اوپک پلاس از بازار خارج خواهد نمود.

بر اساس گزارش پلاتس، با این حال بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می نمایند که این رقم برای جبران افت روزانه 20 میلیون بشکه تقاضا برای نفت که ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا در سه ماهه اول بوده است، کافی نخواهد بود.

اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس برآورد نموده که بازار شاهد کاهش حدود 2.1 میلیون بشکه در روز فراوری غیراقتصادی بوده که به هیچ وجه برای جلوگیری از اشباع مخازن نفت تا چند هفته دیگر کافی نخواهد بود.

کریس میگلی، مدیر بخش تحلیل اس اند پی پلاس در این باره گفت: با وجود کاهش فراوری اوپک پلاس، کاهش فراوری بیشتری به خصوص در آمریکا و کانادا لازم است و قیمت های اندک در یک تا دو ماه آینده ضروری هستند تا عرضه شکاف 15 تا 20 میلیون بشکه در روز خود با تقاضا را پر کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 334

به "عامل مشخص کننده در موفقیت پیمان اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل مشخص کننده در موفقیت پیمان اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید