گزارش، صنعت گردشگری ترکیه نگران از نیامدن روس ها

به گزارش تور سریلانکا، دیپلمات های وزارت امور خارجه و مدیران بخش توریسم ترکیه در حال رایزنی و لابی گری با مقامات روسیه هستند تا دولت پوتین به شهروندانش اجازه سفر به خارج از کشور بدهد تا هتل های ترکیه خالی نمانند.

گزارش، صنعت گردشگری ترکیه نگران از نیامدن روس ها

بهترین تجربه سفر را به سفر به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ در دوران پساکرونا٬ دولت اردوغان برای تامین منابع ارزی و مالی٬ با مسائل عظیمی روبرو شده و از آنجایی که کرونا٬ بخش صنعت٬ فراوری و تجارت را تعطیل نموده٬ عملاً نمی تواند روی مالیات٬ حساب باز کند.

البته مسائل کوچک و عظیم تامین مالی برای دولت ترکیه٬ معضل تازه ای نیست. چرا که این کشور٬ نفت و منابع زیر زمینی قابل توجهی ندارد و سالانه بخش مهمی از درآمد دولت آنکارا٬ صرف خرید حامل های انرژی می گردد.

به همین خاطر٬ دولت ناچار است برای تامین هزینه های بسیار سنگین بخش سوخت و انرژی٬ بر روی چند منبع محدود٬ حساب باز کند که بدون شک٬ در کنار مالیات و تجارت٬ درآمدهای بخش توریسم٬ یکی از این منابع حیاتی است.

چند میلیون نفر به ترکیه می فرایند؟

در دو دهه اخیر و در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه٬ بخش مهمی از خانواده های محافظه کار نزدیک به حکومت٬ هلدینگ ها٬ سرمایه ها و ثروت های خود را در حوزه هتلداری و توسعه توریسم متمرکز کردند و با کسب امتیازات و تسهیلات دولتی٬ صدها هتل و مرکز اقامتی تاسیس کردند که صنعت توریستی ترکیه را متحول کرد و حالا ترکیه در لیست 10 کشور قدرتمند صنعت توریستی دنیا٬ صندلی خوبی دارد و معمولاً از حیث تعداد توریستان ورودی٬ بر پله ششم می ایستد اما از نظر میزان کسب درآمد٬ در صندلی چهاردهم است. (دنیاگرد هایی که به مناطق مختلف دنیا سفر می نمایند از حیث خرج کردن میزان پول٬ متفاوت هستند و به عنوان مثال دنیاگردی که به آمریکا می ر ود به طور میانگین بین 2500 تا 3 هزار دلار خرج می نماید اما دنیاگردی که سر از ترکیه درمی آورد٬ بین 600 تا 800 دلار هزینه می نماید.)

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و دنیاگردی ترکیه٬ در سال 2019 میلادی٬ آمار ورود دنیاگردان خارجی به این کشور با رشد 12 درصدی به عددی معادل 51 میلیون و 745هزار نفر رسیده که در نوع خود کم نظیر بود و توانست بخش مهمی از مسائل مالی ترکیه را حل نماید.

روس ها در صف نخست توریستان ترکیه

در سالیان اخیر٬ آنکارا - مسکو در حوزه های دفاعی٬ انرژی هسته ای٬ تجارت و نفت و گاز٬ همکاری خود را به اوج رسانده اند و این موضوع موجب آن شده که میزان ورود توریستان روسی به ترکیه با افزایش چشمگیری روبرو گردد.

میزان ورود توریستان روسیه به ترکیه در عرض 3 سال به این شکل بوده است:

سال 2017 میلادی 2 میلیون و 530 هزار نفر.

سال 2018 میلادی 3 میلیون و 280 هزار نفر.

سال 2019 میلادی3 میلیون و 753 هزار نفر.

اما این آمار فقط مربوط به خود فدراسیون روسیه است و جمع آن با توریستان کشورهای تازه استقلال یافته این حوزه به 7 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

به عبارتی دیگر در سال به طور میانگین 7 میلیون توریست این حوزه جغرافیایی به ترکیه سفر می نمایند که در توسعه صنعت توریستی و ارز آوری این صنعت برای آنکارا٬ سهم حیاتی و مهمی دارند.

به همین خاطر٬ صنعت توریسم ترکیه به طور کامل به توریستان روس وابسته شده و حالا خبر رسیده که احتمالاً روسیه سال جاری از ترس گسترده شدن کرونا٬ به شهفرایندانش اجازه سفر ندهد.

به همین خاطر دیپلمات های وزارت امور خارجه و مدیران بخش توریسم ترکیه در حال رایزنی و لابی گری با مقامات روسیه هستند تا دولت پوتین به شهفرایندانش اجازه سفر به خارج از کشور بدهد و هتل های ترکیه خالی نمانند.

البته رابطه ترکیه و روسیه فقط محدود به دنیای توریستی نیست و در حال حاضر٬ حجم مبادلات تجاری بین آنکارا و مسکو به عدد 22 میلیارد دلار رسیده که تراز آن به شدت به نفع پوتین است و کل حجم صادرات ترکیه به بازارهای روس٬ حتی به 4 میلیارد دلار هم نمی رسد.

با این حال٬ اهمیت مواد خام و نفت و گاز و حفظ حیات پروژه مهمی همچون ترک استریم٬ تیم اردوغان را واداشته تا به هر قیمتی شده این بازار عظیم و پویا را در دست خود نگه دارد.

زمانی برای دیپلماسی دنیاگردی

ژاله اُزگن ترک از تحلیل گران روزنامه جمهوریت٬ در تحلیلی در این روزنامه٬ به اهمیت موضوع منابع ارزی برای دولت اردوغان پرداخته و به این اشاره نموده است که آنکارا٬ به شکل جدی و پیگیر٬ در حال رایزنی و گفت وگو با مقامات روسی است و به طور مرتب به آنان اطمینان می دهند که وزارت بهداشت ملی و همچنین وزارت توریستی ترکیه تدابیر دقیقی را اتخاذ نموده اند تا توریستان روسیه پس از ترک مناطق دنیاگردی ترکیه٬ با خود٬ ویروس کرونا را به کشورشان بازنگردانند.

میخائیل٬ ترک ها را نا امید می نماید؟

گفت وگوهای دیپلماتیک و رایزنی سفرا و فعالان توریستی ترکیه با مسکو همچنان ادامه دراد. اما آنکارا٬ سیگنال مثبتی از مسکو دریافت ننموده و در روزهای اخیر٬ اظهارات میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه٬ تا حد قابل توجهی برای مدیران بخش توریسم ترکیه٬ نا امید نماینده بوده است.

میشوستین٬ فارغ از حیات و ممات بخش توریسم ترکیه٬ به فکر امنیت ملی و حفظ بهداشت و سلامت هموطنانش است و از آنها خواسته در سال 2020 میلادی٬ بر روی تعطیلات و سفر خارجی حساب باز ننمایند و اگر برنامه ریزی و رزرو انجام داده اند٬ حتماً برای لغو سفر٬ اقدام نمایند.

علی غالب ساواشر٬ از فعالان مالی ترکیه که از 30 سال پیش٬ در روسیه زندگی می نماید٬ در خصوص این موضوع گفته است:روابط سیاسی ما و روسیه در حد خوب و مطلوبی است خوشبختانه مشکل خاصی نداریم. اما راستش را بخواهید٬ حال و روز اقتصاد٬ اصلاً خوب نیست. من و خانواده ام در این سه ماه در قرنطنیه بوده ایم و اقتصاد اینجا عملاً خوابیده است. شواهد نشان می دهد که احتمال صدور مجوز سفر خارجی برای شهفرایندان روسی سخت است.

ساواشر که در عین حال مسئول روابط مالی ترکیه با منطقه اوراسیا است٬ در خصوص شرایط پیش رو گفته است: چیزی که ما فهمیده ایم این است که به احتمال قوی به کارآفرینان روس و تجار و بازرگانان٬ مجوز سفر داده خواهد شد اما در خصوص توریستان عادی٬ چنین احتمالی بسیار ضعیف است و بخش توریسم ما باید خود را برای شرایط سخت٬ مهیا کند.

حال باید دید که بخش توریسم ترکیه٬ در صورت عدم صدور مجوز سفر خارجی برای میلیون ها توریست روس، برای جبران این خلا٬ چه راهی را در پیش خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 394

به "گزارش، صنعت گردشگری ترکیه نگران از نیامدن روس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، صنعت گردشگری ترکیه نگران از نیامدن روس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید