گام موثر سازمان امور دانشجویان برای لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری خبرنگاران

به گزارش تور سریلانکا، مدت ها بود که دانش آموختگان و دانشجویان دکتری برای حل مشکل لغو تعهد فرصت تحقیقاتی که به واسطه تغییر ناگهانی رویه سازمان امور دانشجویان رخ داد، پیگیر ملاقاتی با مسئولان وقت در این باره بودند که در نهایت این ملاقات میسر مسائل آن ها مطرح شد.

گام موثر سازمان امور دانشجویان برای لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری خبرنگاران

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرنگاران، مدت ها بود که دانش آموختگان و دانشجویان دکتری جهت حل مشکل لغو تعهد فرصت تحقیقاتی که به واسطه تغییر ناگهانی رویه سازمان امور دانشجویان رخ داد پیگیر دیداری با مسئولین وقت در این باره بودند که در نهایت این دیدار میسر شد.

روایت دانشجویان حاضر در جلسه جهت رایزنی لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری به توضیح زیر است:

پس از ماه ها پیگیری از سوی دانش آموختگان و دانشجویان دکتری جهت حل مشکل لغو تعهد فرصت تحقیقاتی که به واسطه تغییر ناگهانی رویه سازمان امور دانشجویان رخ داد، نمایندگان این جریان دیداری با حاجی زاده، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان و صدیقی، ریاست سازمان امور دانشجویان داشتند. در این جلسه، دغدغه و نگرانی های دانشجویان و دانش آموختگان دکتری بهره مند از فرصت تحقیقاتی به سمع و نظر دکتر صدیقی و دکتر حاجی زاده رسید.

وی در نهایت در صحبت با نمایندگان اظهار داشتند که با دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد نظارتی در حال مذاکره هستند تا از کار پژوهشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری پس از فرصت تحقیقاتی به عنوان سندی جهت لغو تعهد فرصت تحقیقاتی استفاده نمایند. اما پس از گذشت تقریباً یک ماه از دیدار اجرا شده، نتیجه مشخصی حاصل نشد. در نتیجه، دانش آموختگان و دانشجویان دکتری مجدداً پیگیری های خود را ادامه داده تا توانستند دیداری را با جناب آقای دکتر شمس ریاست محترم بخش حقوقی سازمان امور دانشجویان انجام دهند.

نمایندگان دانشجویان و دانش آموختگان دکتری در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران می گوید: دکتر شمس علت تغییر رویه سازمان در اعطای دانشنامه را جدا بودن دو تعهد (آموزش رایگان و فرصت تحقیقاتی) می داند. در نگرش مدیریت پیشین، این دو تعهد هم زمان با ارائه نامه عدم کاریابی قابل لغو شدن بود. اما، اکنون با آنالیز های حقوقی، هیئت رئیسه سازمان به این نتیجه رسیده است که ماهیت این دو تعهد متفاوت بوده و لغو تعهدات باید جداگانه انجام گیرد.

وی می افزاید: دکتر شمس بیان داشتند که ارائه نامه عدم کاریابی به عنوان ساز و کاری برای لغو تعهد آموزش رایگان است. در صورتی که برای لغو تعهد فرصت تحقیقاتی ارائه این نامه تعریف شده نیست. همچنین وی تأکید داشت که ماهیت فرصت تحقیقاتی پژوهشی است و با آموزش رایگان متفاوت است؛ بنابراین روش لغو تعهد آن نیز باید از نوع کارکرد پژوهشی باشد.

وی پس از شنیدن دغدغه نمایندگان دانشجویان و دانش آموختگان دکتری در مورد بلاتکلیفی چند ماهه، توقف فرایند دریافت دانشنامه و عدم شفاف سازی در مورد نحوه لغو تعهد فرصت تحقیقاتی توسط دانشجویان و دانش آموختگان موارد زیر را جهت حل این معضل ارائه دادند:

هر گونه فعالیت پژوهشی پس از بازگشت از فرصت تحقیقاتی و یا ادامه همکاری بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه که دو برابر مدت زمان استفاده از تسهیلات فرصت تحقیقاتی را پوشش دهد، قابل قبول است. الزامی برای ارائه خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

موارد پیشنهاد شده از سوی ریاست بخش حقوقی سازمان امور دانشجویان جهت لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی پس از بازگشت به کشور شامل موارد زیر است:

1-کارکرد های پژوهشی شامل ارائه مقالات پژوهشی (پس از بازگشت از فرصت تحقیقاتی) با دانشگاه، همکاری در طرح های پژوهشی اساتید دانشگاه، همکاری به عنوان دستیار پژوهشی، همکاری با شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه ها، ادامه فعالیت پژوهشی در راستای رساله دکتری، ورکشاپ ها و همچنین دوره های پسا دکتری در دانشگاه های ایران است. همچنین، همکاری های آموزشی (تدریس) با دانشگاه و اساتید به مدت یکسال پس از بازگشت نیز قابل قبول خواهند بود.

گواهی مربوطه باید توسط تحصیلات تکمیلی و یا معاونت پژوهشی دانشگاه به سازمان ارسال شود و در صورت استنکاف دانشگاه از ارسال نامه یا گواهی، دانشجو یا دانش آموخته می تواند شخصاً نامه ای با ذکر پیوست و مستندات به سازمان ارائه نماید و سازمان متعاقباً صحت ادعای دانشجو یا دانش آموخته را از دانشگاه مربوطه استعلام می کند.

2- ارائه گواهی کار به همراه بیمه از شرکت های خصوصی (این مورد لزوماً پس از دفاع خواهد بود).

3- بازپرداخت ارز (65 درصد دریافتی) به نرخ روز.

ما دانش آموختگان و دانشجویان دکتری بهره مند از فرصت تحقیقاتی، این اقدام موثر و شایسته مسئولین محترم سازمان امور دانشجویان در شفاف سازی موضوع لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی و ارج نهادن به سال ها کوشش پژوهشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری را به فال نیک می گیریم. مطمئناً به ثمر رسیدن و اجرای صحیح و بدور از اعمال سلیقه شخصی از سوی مسئولین ذی ربط می تواند گام مهمی در جهت ترمیم پیوند دانشجویان و دانش آموختگان دکتری با سازمان امور دانشجویان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 890

به "گام موثر سازمان امور دانشجویان برای لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام موثر سازمان امور دانشجویان برای لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید