گوشت های 150 هزار تومانی روی دست دولت ؛ چرا مردم نمی خرند؟ ، دلیل اصلی کمبود گوشت گوسفندی در بازار

به گزارش تور سریلانکا، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: گوشت های منجمد دولتی با قیمت 150 هزار تومان عرضه می گردد اما مردم استقبال نمی نمایند و فکر می نمایند گوشت های عرضه شده، گوشت های یخی و بی کیفیت چند ساله برزیلی و هندی است. در حالی که 3 تا 4 ماه بیشتر از زمان ذخیره سازی آن نمی گذرد و برترین کیفیت را داراست.

گوشت های 150 هزار تومانی روی دست دولت ؛ چرا مردم نمی خرند؟ ، دلیل اصلی کمبود گوشت گوسفندی در بازار

خبرنگاران- خدیجه نوروزی: چند روزی است که عرضه گوشت 500 هزار تومانی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است تا جایی که تایید و تکذیب های مسئولان دستگاه های مختلف را در پی داشته است. به عنوان مثال مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در حالی عرضه گوشت 500 هزار تومانی را در میادین میوه و تره بار تکذیب می نماید که مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی بر این موضوع صحه گذاشته اما به آن نقد وارد نموده که چرا در فضاسازی های مجازی فقط تصویر گوشت های گران قیمت را نمایش دادند. از طرفی گفته می گردد عرضه دام سبک یعنی گوشت گوسفندی در بازار کم شده است اما باید دید چه ارتباطی به عرضه کم دام سبک پروار به کشتارگاه و گرانی های اخیر گوشت وجود دارد؟

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگاران در مورد افزایش قیمت در بازار گوشت کشور در یک هفته اخیر گفت: دامداران در تمام مدتی که آزادسازی یارانه ها و حذف ارز 4200 تومانی رخ داد و قیمت نهاده ها 6 برابر بالا رفت، قیمت گوشت را بالا نبردند و گوشت را با همان قیمت هایی که در زمان ارز 4200 تومانی بود وارد بازار کردند اما الان گوشت در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی خودش است. البته هیچ دامدار و فراورینماینده ای قیمت بالای 500 هزار تومان را قبول ندارد.

علت اصلی کمبود گوشت گوسفندی در بازار

عالی در مورد کمبود گوشت گوسفندی در بازار اظهار کرد: حدود چند ماهی است که بیشتر نرهای خوب را که حدود 400 هزار راس نر است را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر نموده ایم تا فراورینماینده ها در گرانی قیمت نهاده ها بیش از این متضرر نشوند. البته به این موضوع اشاره کنم که علت اصلی کمبود گوشت در بازار این است که به طور کلی عرضه گوسفند سبک یا دام نر در فصل سرد بسیار کم است. هر سال در ماه بهمن و اسفند عرضه بره خوب در کشور وجود ندارد که همین موضوع قیمت ها را بالا می برد.

طبق گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور، دام زنده (جوانه نر) سنگین اکنون با قیمت 105 تا 110 هزار تومان و دام سبک هم با قیمت 140 تا 150 هزار تومان در حال عرضه به بازار است اما به خاطر دلال بازی ها با قیمت بالایی به دست مصرف نماینده می رسد.

این مسئول گفت: زاد و ولد باید در تمام فصول انجام گردد تا کمبودی وجود نداشه باشد اما در کشور ما برای پروار شدن گوسفندان را به مراتع می برند و مشکلاتی مانند خشکسالی ها و تحریم و گرانی نهاده های دامی دست به دست داده تا فراوری در تمام فصول اتفاق نیوفتد و به فراوری نماینده ضربه بزند.

گوشت های منجمد دولتی هوادار ندارد

از فروردین سال جاری وزارت جهاد کشاورزی آغاز به خرید دام های پروار از دامداران کرد و تا شهریور 47 هزار تن گوشت به پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی تحویل داده شد. مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: سال جاری برای اولین بار در کشور بود که پشتیبانی امور دام، دام های ایرانی که پروار بسته بود را از فراورینمایندگان خرید و ذخیره کرد تا دامداران متضرر نشوند. در واقع در این مدت دامداران برای اینکه متضرر نشوند برترین دام های خود را تحویل کشتارگاه دادند و دولت از برترین استان های اردبیل، سمنان، لرستان، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و ... دام خرید و ذخیره کرد. لذا در گوشت های منجمد دولتی، بره های 35 تا45کیلویی که برترین وزن است و خوش خوراک است و گوساله های 500 تا 550 کیلویی به عنوان ذخایر استراتژیک به کشتارگاه رفت و در سردخانه های جهاد کشاورزی ذخیره شد لذا گوشت های دولتی که از فروردین تا شهریور در سردخانه ها با برترین کیفیت ها ذخیره شد اکنون در بازار عرضه می گردد اما متاسفانه تا به امروز مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: این گوشت های منجمد دولتی با قیمت 150 هزار تومان عرضه می گردد اما مردم استقبال نمی نمایند و طبق ذهنیتی که از قبل دارند فکر می نمایند گوشت های عرضه شده، گوشت ها یخی و بی کیفیت چند ساله برزیلی و هندی است. در حالی که گوشت های دولتی منجمد که وارد بازار می گردد 3 تا 4 ماه بیشتر از ذخیره سازی آن نمی گذرد. دولت 35 تا 40 هزار تن گوشت منجمد ذخیره دارد که هم اکنون به بازار عرضه می نماید.

البته دولت درکنار عرضه گوشت منجم دولتی، هم اکنون گوشت گرم وارداتی گوشت گوساله را با توجه به بعد مسافت، 215 تا 220 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی را 247 هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می نماید. ران و سردست هم با قیمت 235 هزار تومان در هر کیلو در میادین میوه و تره بار عرضه می گردد.

عالی گفت: اگر مردم اسفند ماه تا فروردین را همراهی نمایند، دام سبک فراوری داخل هم وارد بازار می گردد. ما در حال برنامه ریزی هستیم تا از فروردین و اردیبهشت سال آینده برای دی و بهمن و اسفند 1402 که یخبندان است و گوسفند پروار نمی گردد، فراوری داشته باشیم که مشکل کمبود گوشت به ویژه گوشت گوسفندی نداشته باشیم.

البته منصور پوریان، رییس مجمع ملی صادرنمایندگان دام زنده نیز در گفت و گو با خبرنگاران از عرضه انبوه دام سبک از اواسط اسفندماه در سراسر کشور اطلاع داد و گفت: با عرضه انبوه دام زنده سبک، قیمت گوشت قرمز در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1402 کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور عنوان نمود: اگر اعتماد و اطمینان لازم بین دولت و اتحادیه ها شکل بگیرد گوشت دام سبک و سنگین با کوتاه شدن دست دلالان کیلویی 50 تا 100 هزار تومان مقرون به صرفه تر به دست مصرف نماینده می رسد.

  • قیمت واقعی گوشت گوسفندی اعلام شد ؛ گوشت مقرون به صرفه می گردد؟ | ماجرای گوشت 500 هزار تومانی چه بود؟
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1559

به "گوشت های 150 هزار تومانی روی دست دولت ؛ چرا مردم نمی خرند؟ ، دلیل اصلی کمبود گوشت گوسفندی در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت های 150 هزار تومانی روی دست دولت ؛ چرا مردم نمی خرند؟ ، دلیل اصلی کمبود گوشت گوسفندی در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید