خبرنگاران حضور موثر کارگروه مدیریت بحران کرونا برای حمایت از سینماگران

به گزارش تور سریلانکا، تهران- خبرنگاران- کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما از جمله تشکل های خودجوش و پرتلاشی است که به همت برخی سینماگران برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا در کشور فعال شده و توانسته اقدامات قابل توجهی در جهت حفظ سلامت اهالی سینما انجام دهد.

خبرنگاران حضور موثر کارگروه مدیریت بحران کرونا برای حمایت از سینماگران

کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما نخستین بار هنگامی که اخبار و تصاویر جلسه ای از دیدار با فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران علیرضا زالی منتشر شد، به طور عمومی و فراگیر شناخته شد. بعد از آن بود که چند بیاینه حمایتی دیگر به وسیله این کارگروه و در حمایت از سینماگران در اینستاگرام منتشر شد.

بهمن کامیار وکیل دادگستری در اینستاگرام خود ضمن حمایت از اقدامات این کارگروه شرحاتی را ضمیمه آن کرده که در ادامه بخشی از آن آمده است؛ بدینوسیله ضمن تایید مراتب مندرج در بیانیه ستاد کرونا خانه سینما مورخ 25 اسفند 98، بدینوسیله از تمامی تهیه کنندگان که پروژه های خود را تا کنون تعطیل نکرده اند مصرانه تقاضای اتخاذ تصمیم شایسته مبنی بر تعطیلی فوری پروژه ها را دارد و به کلیه عوامل نیز اطمینان داده میگردد در صورت عدم اعلام تعطیلی پروژه از سوی تهیه کننده، شخصا بر اساس قوانین مدون قادر به ترک کار تا رفع حالت فورس ماژور حاکم بر کشور خواهند بود و هیچ مرجع داوری و حقوقی قادر به الزام ایشان به حضور در محل کار یا محکومیت به پرداخت خسارت احتمالی نخواهد بود.

شایان ذکر است آمادگی لازم جهت هرگونه حمایت و معاضدت حقوقی افراد در صورت طرح ادعا از سوی تهیه کننده یا هر مرجعی پیش بینی شده است.

لذا موکدا و مکررا از اعضای محترم صنوف شاغل در پروژه های دایر درخواست تعطیلی و ترک کار به جهت حفظ سلامت خود و دیگران را دارد.

کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما

نخستین اطلاعیه کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران یکشنبه، 18 اسفندماه منتشر شد.متن اطلاعیه بدین شرح است: با عنایت به حدوث شرایط اضطراری در بروز و شیوع ویروس خطرناک و مهلک کرونا در سطح جامعه و لزوم توجه و مراقبت صنوف از جان و سلامت اعضای خود که با توجه به شرایط حاکم بر پروژه های جاری در تولیدات صنعت فیلم ایران (سینما، تلویزیون، تبلیغات و …) در معرض خطر جدی ابتلا و شیوع این ویروس قرار دارند، روسای تعدادی از صنوف خانه سینما اقدام به تشکیل کارگروه مدیریت کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران از تاریخ 98/12/17 کرده اند.

رئوس اهداف و وظایف این کارگروه به این شرح است:

پایش پروژه های جاری و جمع آوری اطلاعات میدانی.

تدوین دستورالعمل های مواجهه با شرایط بحران و اطلاع رسانی در خصوص مقررات تخصصی بهداشتی با توجه به شرایط ویژه محیط کار در مراحل تولید محصولات صنعت فیلم ایران.

مشاوره و نظارت بر فرایند رعایت مقررات ضروری برای پیشگیری از ابتلای اعضای گروه تولید به کرونا و انجام اقدامات فوری در صورت ابتلای فرد یا افراد گروه به این ویروس.

ارائه مشاوره به کلیه عوامل در زمینه امور قانونی و حقوقی مرتبط با شرایط بحران (فورس ماژور)

کمک به پیگیری شرایط و نحوه رسیدگی به شرایط مبتلایان احتمالی اعضای صنوف

امید است این کارگروه با حمایت های دلسوزانه مسئولان با درایت خانه سینما و بدنه صنعت فیلم ایران بتواند به شکلی سریع و موثر از بروز صدمات جبران ناپذیر ناشی از شرایط بحرانی جاری پیشگیری کند. بدیهی است اعضای این کارگروه همواره نگران جان و آسایش اعضای صنوف خانه سینما بوده و ضمن رعایت امانتداری، پذیرای هر گونه پیشنهاد، انتقاد یا اطلاعات مورد نیاز برای پیشگیری از وقوع لطمات جدی به خانواده بزرگ سینمای ایران است.

این اطلاعیه به امضای سینماگران زیر رسیده است:

سیدغلامرضا موسوی- شورای عالی تهیه کنندگان سینما

رضا درمیشیان - کانون کارگردانان سینمای ایران

تورج منصوری - انجمن مدیران فیلم برداری سینما

فاطمه معتمدآریا - انجمن بازیگران سینما

محمدرضا منصوری - انجمن مدیران تولید سینما

پویان کفیلی - انجمن دستیاران فیلم برداران سینما

ایمان کرمیان- انجمن جلوه های ویژه میدانی سینما

امیرحسین قدسی- انجمن طراحان فیلم

دانش اقباشاوی - انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما

اقدامات عملی کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما

این کارگروه ها در فاصله های چندروزه با انتشار بیانیه هایی از تهیه کنندگان و متصدیان تولید فیلم و سریال خواست که به جهت حفظ سلامت سینماگران دستور به تعطیلی سریع پروژه ها را صادر کنند. در ادامه به مهم ترین این موارد اشاره شده است:

1. کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما، در اطلاعیه ای از اعضای صنوف خانه سینما خواست برای حفظ جان خود بنا بر شرایط فورس ماژور محل کار خود را ترک کنند. در ادامه متن کامل این نامه در تصویر زیر آمده است:

2. کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما طی نامه ای حمایت خود، وکلا و کارشناسان حقوقی خانه سینما از اعضا برای احقاق حقوق مادی و معنوی در پی ترک پروژه های سینمایی را بیان نمود متن به شرح زیر است: هوالشافی اعضای محترم خانه سینما ایران متاسفانه تلاش های ما برای تعطیلی پروژه های تصویری بر اساس توصیه فرمانده محترم ستاد مدیریت بیماری کرونا کلان شهر تهران نتیجه نداده است.

با توجه به غیر قابل اجتناب و غیر قابل پیش بینی بودن سرعت شیوع ویروس کرونا از یکطرف، و مرگ بار بودن آن از طرف دیگر، این اتفاق از مصادیق شاخص فورس ماژور است و از آنجا که هر لحظه به آمار ابتلای کرونای مثبت همکاران مان اضافه می گردد، به همین دلیل برای حفظ جان و عدم انتقال ویروس، خواهشمندیم هر چه سریعتر به ترک پروژه ای که در آن هستید اقدام فرمایید. بدیهی ست این درخواست تا زمان رفع شرایط اضطراری ادامه خواهد داشت و پس از آن تعهدات شما مجددا ادامه یافته و مدت تعلیق به کل مدت تعیین شده برای همکاری شما اضافه خواهد گشت.

وکلا و کارشناسان حقوقی خانه سینما و کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما آماده هر گونه حمایت، همکاری، پاسخگویی و احقاق حقوق مادی و معنوی اعضای خانه سینما می باشد.

3. گفتنی است، پیش از انتشار این بیانیه هم، در گزارشی دیگر این کارگروه به اختصار نام چند نفر از اهالی سینما و تلویزیون را به عنوان اعضای مبتلا به کرونا در پروژه های تلویزیونی را بیان نمود و این نامه را به فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا کلان شهر تهران روی خروجی سایت ها ارسال کردند:

با توجه به مقاومت مسئولین سینما و تلویزیون و عدم توجه عملی تهیه کنندگان به درخواست های کارشناسانه حضرتعالی، متاسفانه فیلمبرداری چندین پروژه در حال انجام است.

طبق مستندات موجود و مدارک مستند در روزهای گذشته، از بین ده مورد مشکوک به کرونا در میان عوامل و بازیگران شاغل در صحنه های فیلمبرداری دو نفر از همکاران مان، آقایان ع. ج در سریال گیل دخت م. ک در سریال ایل دا به کرونا مبتلا شده اند و چند روزی را در بیمارستان بستری شده و هم اکنون نیز در قرنطینه خانگی هستند. با کمال تاسف روز گذشته نیز (شنبه 24 اسفند) خبری نگران کننده برای ما محرز شد و آزمایش کرونای سومین همکارمان ر. ش در سریال زیرخاکی نیز مثبت اعلام گشت.

همچنین فیلم های منتشر شده از پشت صحنه سریال سلمان فارسی، نگرانی های زیادی را درباره این پروژه ایجاد کرده است. از آنجایی که امکان سرایت این ویروس نهفته به سایر همکارانمان در پروژه های مذکور و تداوم زنجیره انتقال آن به خانواده ها و جامعه قوی است، خواهشمندیم که مؤکداً ترتیبی اتخاذ نمائید تا به دلیل گستردگی جغرافیایی و انسانی حرفه متنوع فیلمسازی به هر طریق ممکن از ادامه فرایند تولید فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی و تمام فعالیت های هنری که مستلزم تجمعات انسانی است ممانعت گردد و شرایطی برای بررسی سلامتی و پزشکی عوامل این پروژه ها فراهم گردد.

این نامه نیز به وسیله کارگروه مدیریت بحران کرونا خانه سینما در 25 اسفند 1398 خورشیدی خطاب به فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا کلان شهر تهران دکتر علیرضا زالی نگاشته شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 209

به "خبرنگاران حضور موثر کارگروه مدیریت بحران کرونا برای حمایت از سینماگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حضور موثر کارگروه مدیریت بحران کرونا برای حمایت از سینماگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید