خبرنگاران رقابت کرونا و قاتل خاموش در دریافت جان انسانها

به گزارش تور سریلانکا، یاسوج- خبرنگاران- در این روزهای سرد پاییز که کرونا قدرتمندتر از گذشته شبیخون می زند و جان آدمیان می ستاند در سوی دیگر قاتل خاموشی نیز در کمین نشسته و آرام تر از کرونا شکارهای خود را به آغوش می کشد و این دو قاتل در کارزاری برای افزایش شمار قربانیان خود در رقابتند.

خبرنگاران رقابت کرونا و قاتل خاموش در دریافت جان انسانها

به گزارش خبرنگاران، فصل سرد و خنک پاییزی از راه رسیده است شعله های گرم بخاری و هوس یک استکان چای داغ همه چیز را از یاد می برد اما گاهی این گرمای لذت بخش همراه با هوس ، بلای جان می شود.

گاز مونواکسید کربن ،گازی بی بو، بی رنگ و سمی بوده که در صورت نشت آن، سبب مسمومیت افراد می شود و سرگیجه، تهوع، بیحالی، درد شدید در قفسه سینه را به دنبال دارد.

این گاز بسیار خطر آفرین است و به همین دلیل لقب های مختلفی از جمله قاتل خاموش و یا قاتل نامریی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر فصل سرد سال جاری متفاوت تر از سال های گذشته مهمان ناخوانده ای دارد که بی رحمانه کودک، جوان و پیر را به کام مرگ می کشاند.

به گفته حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد سرعت انتقال و افزایش انتقال کرونا رشد چشمگیری داشته، چنانچه فرایند شیوع این بیماری کنترل نشود به دردسر خواهیم افتاد و با بحران روبرو خواهیم شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ماه های اخیر میزان شیوع بیماری کووید19 در استان نسبت به کشور 2 برابر افزایش یافته است.

پرویز یزدان پناه روز چهارشنبه گفت: شمار قربانیان کرونا در استان به 165 نفر رسیده است.

وی اضافه نمود: 320 بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 138 بیمار کرونایی قطعی و 20 بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

کهگیلویه و بویراحمد استانی سردسیری و گرمسیری است و سوز سرمای سردسیرش، استفاده از وسایل گرمایشی را اجتناب ناپذیر می نماید.

در این شرایط کرونایی باید مراقب بود در این کارزار کرونا و گازگرفتگی پیروز بیرون آمد.

بر اساس آخرین آنالیز ها تا به امروز 10 هزار و 208 نفر در استان به بیماری ویروسی کرونا مبتلا شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد: در مناطق سردسیر استان به علت بستن پنجره ها تهویه هوا کم تر صورت می گیرد و احتمال گسترش بیماری کرونا افزایش می یابد.

محمد مهدی بانشی بیان نمود: باید تا جایی امکان دارد مردم از تهویه طبیعی استفاده نمایند و در و پنجره ها را کمی باز بگذارند.

وی از مردم خواست که بخاری و لوله های بخاری را آنالیز نمایند تا در در این روز های کرونایی، حداقل دیگر شاهد فوتی های ناشی از گاز کرفتگی نباشیم.

معصومه حسینی از اهالی شهرستان سردسیری بویراحمد که 2 برادرش قربانی گاز گرفتگی شده می گوید: 2 برادر و پسر خاله ام ابان ماه سال گذشته برای یک دورهمی شبانه و نگهبانی از باغ سیب مان در روستای کاکان گاز سمی ناشی از دود زغال جان شان را گرفت.

وی اضافه نمود: دردناک ترین اتفاق و خبر ناگوار زندگی مان آبان ماه گذشته فوت برادرانم بود که یکی از آن ها 26 ساله و دیگری 22 ساله بود.

حسینی توضیح داد: برادر 26 ساله ام یک کودک یک ساله دارد که هنوز از فوت پدر خود اطلاع ندارد و واقعا سخت است که بگوییم به علت گاز گرفتگی فوت کرده است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 6 ماه نخست سال جاری ، فوتی های ناشی از گازگرفتگی (CO) مونوکسید کربن در این استان 3 نفر بوده که در مقایسه با یک فوتی در مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

کامروز امینی گفت: مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته، جان 12 شهفرایند را گرفت که 11 مورد از این تعداد ، در نیمه دوم سال رخ داد.

وی اضافه نمود: بیشتر موارد مسمومیت و فوتی های ناشی از گاز گرفتگی در نیمه دوم سال اتفاق می افتد که در این باره مردم باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت نمایند.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: بر اساس سالنامه آماری در سال 98، استان رتبه 2 کشور را در حوزه فوتی های ناشی از گاز گرفتگی نسبت به دیگر استان ها به لحاظ جمعیت به خود اختصاص داد.وو

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: هرساله با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در ساختمان ها و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل انگاری هایی که به وفور از سوی مردم صورت می شود، شاهد روی دادن حوادث ناگواری در این زمینه هستیم.

محسن جلیل اضافه نمود: مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده اند.

جلیل توضیح داد: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، طپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می دهد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: جهت جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار در این زمینه، باید قبل از روشن نمودن وسایل گرمایشی مطمئن شویم که آیا دودکش بخاری درست به بدنه بخاری متصل شده و یا مسیردودکش بخاری باز بوده و یا اینکه اتصال لوله گاز به بدنه بخاری گازی به درستی اجرا شده و بخاری دارای شرایط استاندارد می باشد.

جلیل با بیان اینکه پس از روشن نمودن بخاری در نظر دریافت نشت گاز و لمس لوله بخاری که آیا لوله دودکش سرد بوده یا گرم، توضیح داد: در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نمی شود و گاز در محیط در حال پخش شدن است.

وی مطرح کرد: استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن های دیواری و زمینی (به ویژه وقتی که دودکش مناسب نباشد)، نصب آبگرمکن در حمام، همچنین روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط هم چنین تخلیه نشدن گازهای مضر و جایگزین نشدن هوای تازه نقص فنی در وسایل گرمازا، استفاده از دیگر دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی است.

وی تاکید نمود: دودکش بخاری هرچه کوتاهتر و مستقیم باشد، بهتربوده و دودکشهای بالای پشتبام باید دارای کلاهک مخصوص و حداقل 75 سانتیمتر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

جلیل مطرح کرد: تلفات جانی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن بسیار نگران نماینده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه نمود: 6 ماهه سال جاری، تعداد 33 مورد گزارش مسمومیت با گازCO به مرکز اورژانس استان گزارش شده که، از این تعداد 2 نفر به علت شدت صدمات فوت شدند.

جلیل بیان نمود هم چنین در 12 ماه سال گذشته تعداد 282 نفر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد که 11 نفر در این بین جان خویش را از دست دادند.

وی ابراز داشت: در صورت بروز چنین حوادثی، اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره ها را باز کرده تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شده و یا در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک، سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد.

جلیل ادامه داد: در صورت بروز چنین حادثه ای بلاقاصله با اورژانس 115 تماس گرفته شود و در این شرایط، یاری رسانی به به زنان باردار، بچه ها و سالمندان در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: بلافاصله در ادامه با دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی گرفته شود تا اطرافیانی که شرایط بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود تا از آسپیراسیون و خفگی افراد جلوگیری شود.

استفاده از وسایل گرمایشی می تواند خواب خوش را به خوابی ابدی مبدل کند اما با رعایت چند نکته کوچک می توان از دست این قاتل خاموش در امان باشیم و تنها احتیاج است هشدارها را جدی بگیریم.

از سوی دیگر تا عبور از این شرایط کرونایی باید استفاده از ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات توسط همه مردم مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 600

به "خبرنگاران رقابت کرونا و قاتل خاموش در دریافت جان انسانها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رقابت کرونا و قاتل خاموش در دریافت جان انسانها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید