خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می گردد؟

به گزارش تور سریلانکا، شواهد متعددی مبنی بر تاثیرات کم خوابی یا زیاد خوابیدن بر کوتاه شدن عمر، وجود دارند؛ اما نتایج نو محققان دانشگاه پزشکی گوانجو نشان داده اند که فعالیت بدنی می تواند بعضی از این اثرات منفی را خنثی کند.

خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می گردد؟

دانشمندان شرح دادند: نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش سطح فعالیت بدنی، عوارض خواب ناسالم بر عمر را تضعیف می نماید.

ورزش و خواب سالم، هر دو به افزایش طول عمر یاری می نمایند. با این وجود، ارتباط مشترک فعالیت بدنی و خواب با سلامت، تا به امروز به درستی مطالعه نشده بود. این مطالعه، اولین تحقیقی است که به آنالیز اثرات مشترک فعالیت بدنی و مدت خواب بر خطر مرگ و میر پرداخته است.

محققان برای این مطالعه، داده های 90 هزار بزرگسال با میانگین سنی 62 سال را که بین سال های 2013 تا 2015 به مدت یک هفته از مچ بند دارای شتاب سنج استفاده نموده بودند، آنالیز کردند. طی یک پیگیری میانه هفت ساله، تقریبا 3 هزار شرکت نماینده جان خود را از دست دادند که مرگ هزار نفر از آنها به علت بیماری قلبی عروقی و مرگ دو هزار نفر از آنها ناشی از سرطان بود.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تیم تحقیقاتی دریافت، خطر مرگ و میر ناشی از کم خوابی در افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، 16 درصد و و خطر مرگ ناشی از خواب بیش از حد در این افراد، 37 درصد بیشتر بود.

یافته ها بعلاوه نشان داد: مدت زمان خواب، در افرادی که فعالیت بدنی زیادی داشتند و به طور منظم ورزش می کردند، ارتباطی با خطر مرگ نداشت.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند: خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی و سرطان، با فعالیت بدنی و ورزش میانه یا زیاد، از بین رفت.

دانشمندان اظهار داشته اند: یافته های ما نشان داده اند، اندازه فعالیت بدنی و خواب کافی، می توانند در پیشگیری یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس در میانسالان مؤثر باشند. یافته های تحقیقاتی در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده اند.

منبع:سیناپرس

منبع: فرادید
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1574

به "خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید