عراق بخشی از مطالبات ایران را برای خرید واکسن کرونا آزاد کرد

به گزارش تور سریلانکا، امروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفته: با پیگیری های مستمر مجوزهای لازم برای حواله 125 میلیون دلار از منابع پولی ایران از بانک تجارت عراق به بانک سوئیسی برای تأمین 16 میلیون دوز واکسن کوواکس (سبد واکسن های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی) اخذ شد.

عراق بخشی از مطالبات ایران را برای خرید واکسن کرونا آزاد کرد

عراق حدود شش میلیارد دلار به ایران بدهی دارد و ایران چندین بار درباره پرداخت آن و قطع صادرات برق به عراق هشدار داده است. برای همین وزیر نیرو در دهم دی ماه 1399 در سفری یک روزه به عراق درباره صادرات برق و گاز و نحوه پرداخت بدهی عراق به ایران گفت وگو کرد. بعد از آن وزیر نیرو اعلام نمود: پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا، از محل منابع اقتصادی ایران در عراق انجام می گردد. حالا به نظر می رسد بخشی از بدهی ایران صرف هزینه خرید واکسن شده است.

از طرفی مدت هاست بخش خصوصی با خواست نهاد ریاست جمهوری برای واردات واکسن کرونا کوشش می نماید. حتی ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تعداد شرکت های درخواست کننده را 49 شرکت اعلام نموده بود اما درنهایت به دلیل بروکراسی های وزارت بهداشت و فرایند طولانی ثبت سفارش و تخصیص ارز، فرصت واردات شش میلیون دوز واکسن آر بین رفت.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران گفته است: اتاق تهران کوشش کرد که واکسن کرونا را برای واحدهای فراوریی و به خصوص تزریق به کارگران وارد کند و خطوط فراوری کشور را حفظ کنیم که مسئله ای پیش نیاید. اما مقداری به خاطر بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت و مقداری هم شاید به این دلیل که برای اولین بار بود بخش خصوصی می خواست وارد موضوع واردات واکسن کرونا گردد، دچار وقفه زمانی شدیم و متأسفانه به موقع نتوانستیم پروفروم های 6 میلیون دوز واکسن را به اصلاح گشایش اعتبار کنیم.

به گفته خوانساری 3 بار پروفورم ها رفت وبرگشت خورد و زمان را از دست رفت؛ چراکه واکسن کرونا کالایی است که در انبار نمی ماند و بلافاصله با تقاضاهایی دیگری که در دنیا وجود دارد به فروش می رود.

او ادامه می دهد: ما 6 میلیون دوزی که اعلام شد را از دست دادیم و نتوانستیم از این فرصت استفاده کتیم؛ اما خوشبختانه 3 شرکتی که دنبال این موضوع بودند خبر دادند که سورس های (منابع) جدیدی را پیدا کردند و ما امیدواریم در هفته های بعد انشالله این واکسن ها را داشته باشیم.

بخش خصوصی فرصت واردات واکسن کرونا را به دلیل بروکراسی های دولتی از دست داد و حالا دولت در کوشش است با بخشی از بدهی عراق به ایران هزینه واکسن کرونا را تأمین کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1022

به "عراق بخشی از مطالبات ایران را برای خرید واکسن کرونا آزاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق بخشی از مطالبات ایران را برای خرید واکسن کرونا آزاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید