لیمو شیرین و یک دنیا خاصیت

به گزارش تور سریلانکا، لیمو شیرین یک میوه بسیار خوش طعم و محبوب می باشد که دارای خواص فراوانی برای سلامتی است، همچنین مصرف لیمو شیرین به درمان بیماری ها کمک شایانی می کند.

لیمو شیرین و یک دنیا خاصیت
لیمو شیرین، نوعی از مرکبات است که به طور عمده در هند و جنوب شرقی آسیا یافت می شود. ارتفاع این گیاه کوچک گاهی حتی به 7 سانتی متر هم خواهد رسید. یک میوه کوچک، سبز و بیضی است که هنگام رسیدن، زرد رنگ می شود. در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری بهتر رشد می کند و زمانی که 5 تا 7 ساله است، شروع به میوه دادن می کند. بیشترین محصول و بار آن بین 10 تا 20 سال است.

لیمو شیرین از نظر ظاهری تا حدی شبیه به لیمو ترش است، اما مزه ای شیرین و نزدیک به پرتقال دارد. آب لیمو شیرین، در هند و پاکستان بسیار محبوب است و با وجود این که به خانواده مرکبات تعلق دارد، اسیدی نمی باشد.

آب لیمو شیرین به علت مزه ملایم تری که نسبت به پرتقال دارد، بیشتر از خود میوه آن استفاده می شود. در هند، این میوه در مرداد تا شهریور و آذر تا فروردین در دسترس است.

لیمو شیرین، یک میوه پرکاربرد و پر از مزیت، با طعمی ملس است. این میوه فوق العاده، ارزش تغذیه های بسیار زیادی دارد. به شکل نوشیدنی، مربا، ترشی، آبنبات، اسنک و شربت می توان آن را مصرف کرد. آب لیمو شیرین نیز کاربردهای فراوانی دارد و در سالادها و همچنین برای مزه دار کردن گوشت به کار می رود.

برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص لیمو شیرین در ادامه با ما همراه باشید.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارشلیمو شیرین،غنی از فلاونویید دارد که با افزایش ترشح شیره گوارشی، اسید و صفرا، دستگاه گوارش را تحریک می کند.بنابراین چنانچه در بخش سلامت نمناک و رد غالب خواص لیمو شیرین اشاره شده است آب لیمو شیرین، معمولا به افراد مبتلا به سوء هاضمه، حرکات نامنظم روده و دیگر مسائل گوارشی، توصیه می شود.

این میوه، به وسیله خنثی کردن شیره های گوارشی اسیدی تولید شده به وسیله معده، به گوارش کمک کرده و سموم را از بدن انسان، دفع می کند. ترکیبات موجود در لیمو شیرین به حرکت روده کمک میکند و برای جلوگیری از اسهال، تهوع و استفراغ نیز مفید است.

کمک به درمان یبوستاسیدهای موجود در لیمو شیرین، به دفع سموم از روده کمک می کنند. همچنین، حاوی فیبر رژیمی است، که باعث می شود برای افراد مبتلا به یبوست، مانند یک مسهل یا ملین عمل میکند. آب لیمو شیرین همراه با کمی نمک برای افراد مبتلا به مسائل یبوستی مناسب است.

جلوگیری از بیماری اسکوربوتاسکوربوت، به علت کمبود ویتامین C ایجاد می شود. این بیماری، با خونریزی، ورم لثه، آنفولانزا و سرماخوردگی مکرر، زخم دهان و زبان و ترک گوشه لب ها تعیین می شود. لیمو شیرین می تواند خونریزی لثه را متوقف کند. آب لیمو شیرین را با چند قطره آب ترکیب کنید و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید، و آن را روی لثه های خود اعمال کنید که باعث از بین رفتن خونریزی لثه خواهد شد.

همچنین بوی بد دهان را نیز می توان با خوردن آب لیمو و مکیدن پوست آن رفع کرد.

دارای خواص ضد سرطانیلیمونوئید موجود در لیمو شیرین در برابر ابتلا به سرطان های مختلف مبارزه میکند. این لیمونوئیدها، به مولکول قندی به نام گلوکز که به راحتی هضم می شود، می چسبد و در این فرایند بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

کمک به درمان زخم های گوارشیفلاونوئیدهای موجود در لیمو شیرین مانند لیمومین گلوکوزید، خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی بیوتیک دارند که در درمان زخم های دهانی و گوارشی بسیار مفید خواهند بود.1

منبع خوبی از ویتامین Cلیمو شیرین سرشار از ویتامین C (آسکوربیک اسید) است. این ویتامین در بسکمک از واکنش های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین های محلول در آب است و بدن نمی تواند مقدار اضافی آن را ذخیره بکند. بنابراین باید ویتامین C را به طور روزمره مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از بهترین گزینه ها برای جذب این ویتامین است.

سم زدایی بدنلیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. همچنین این میوه می تواند تأثیرات مضر استرس و آلودگی ها را خنثی بکند.

تقویت دستگاه ایمنیلیمو شیرین منبع مناسبی از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهابات، تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت ها کمک می کند.

درمان سرماخوردگیویتامین C موجود در لیمو شیرین با کاهش شدت و مقدار علائم سرماخوردگی به بهبود آن کمک می کند.

کاهش گرفتگی عضلاتآب لیمو شیرین به تأمین آب بدن بعد از تمرینات و کاهش گرفتگی عضلات در ورزشکاران کمک می کند.

کمک به سلامت استخوانبراساس بسکمک از مطالعات، لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی جلوگیری و به سلامت استخوان ها کمک می کند.

کمک به بیناییلیمو شیرین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم ها در برابر عفونت ها محافظت می کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می شود.

افزایش انرژیمصرف منظم لیمو شیرین خستگی و ضعف را از شما دور کرده و به افزایش انرژی تان کمک می کند.

کمک به بیماران دیابتیآب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می توانید 2 قاشق چای خوری آب لیمو شیرین را با 4 قاشق چای خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و 1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده خالی مصرف کنید.2

جلوگیری از کم آبی بدنبا وجودی که ممکن است در زمستان کمتر بدنمان دچار کم آبی شود؛ اما به جای استفاده از آب میوه های صنعتی که چیزی جز قند نصیب بدن نمی کنند، توصیه می کنیم در هنگام تشنگی و کم آبی از آب لیمو شیرین استفاده کنید؛ به این ترتیب علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، احتمال ابتلا به عوارض کم آبی و بی آبی بدن را به حداقل خواهید رساند.

ایمنی از آرتریتثابت شده است که ویتامین ث یک حالت دفاعی در برابر آسیب ناشی از التهاب بافت ها دارد؛ بنابراین می تواند به شرایطی مانند استئوآرتریت (آرتریت استخوان) و روماتیسم کمک کند خصوصاً در زمانی که سلول های ایمنی بخش بدن سبب ایجاد التهاب در بافت ها شده اند. همچنین لیمو شیرین منبع نسبتاً غنی از فولیک اسید است که در حمایت از استخوان ها و مفاصل نقش دارد.

کمک به کاهش وزنامروزه کم نیستند افرادی که به دلایلی مایل به کاهش وزن هستند؛ بنابراین توصیه می کنیم که از لیموشیرین در برنامه غذایی شان استفاده کنند. در واقع لیموشیرین میان وعده مناسبی است که می تواند گرسنگی شما را کاهش دهد و انرژی مورد نیاز بدنتان را تأمین کرده و سیرتان کند. یک لیموشیرین میانه در حدود 86 کالری انرژی دارد. به علاوه این که حس شادابی و طراوت را با آب و طبیعت پالپی اش برایتان به ارمغان می آورد.

درمان زردیلیموشیرین میوه ای است که پزشکان همواره مصرف آن را به مبتلایان به زردی (یرقان) توصیه می کنند. علت در حالت خنک کنندگی است که لیموشیرین در بدن ایجاد کرده و به این شکل از علائمی همچون تب و تهوع فرد مبتلا می کاهد. لیموشیرین غذای سبکی محسوب می شود و راحت هم هضم می شود و بر عملکرد کبد اثر مثبت دارد.

اختلالات ادراریلیموشیرین حاوی پتاسیم است که کلیه و مثانه را از سموم پاک کرده و توانایی از بین بردن عفونت های مثانه را دارا می باشد.3

رفع بوی بد بدن و عرقخواص لیمو شیرین برای سلامت کم نیستند. شستن بدن با ترکیب آب لیمو شیرین و آب گرم از تعریق بیش از حد بدن و ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. ترکیب آب لیمو شیرین با آب گرم برای شستشوی بدن ترفندی است که شاید همه بلد نباشند اما به امتحان کردنش می ارزد!

تقویت نیروی جسمانیآب لیمو شیرین را مستقیم روی موها بمالید. ویتامین ث موجود در این میوه استقامت مو را افزایش می دهد و در واقع یکی از بهترین انواع ماسک مو برای کسانی است که مشکل ریزش مو دارند. عصاره آب لیمو شیرین به طور طبیعی به تقویت مو کمک می کند. قبل از استعمال آب لیمو روی موها حتما آن را خوب از صافی رد کنید تا اثر پالپ و مواد دیگر روی موها نماند. حداقل هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. تامین انرژی بیشتر تنها یکی از خواص لیمو شیرین برای سلامت است.

مفید برای خانم های باردارپزشکان معمولا به خانم های باردار مصرف لیمو شیرین را توصیه می کنند چرا که کلسیم موجود در این نوشیدنی هم برای جنین در حال رشد مفید است و هم برای مادر.

درمان جوش ها، لکه ها و مسائل پوستیآب لیمو شیرین می تواند ترمیم کننده بسکمک از لکه ها و جوش های پوستی باشد. قبل از خواب، آب لیمو شیرین تازه را روی محل جوش یا لکه قرار دهید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. وجود ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت پوست بسیار موثر است. خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی و عفونت زدایی موسامبی با محافظت از پوست در مقابل عفونت های باکتریایی آن را تازه و شفاف می کند. این میوه می تواند به وسیله تصفیه خون، پوست را شاداب تر و مسائل آن را رفع کند.

بهبود ترک لب هامالیدن روزانه دو تا سه نوبت آب لیمو شیرین به لب ها باعث روشن شدن رنگ لب ها، رفع سیاهی ها و ترمیم ترک خوردگی ها می شود.4

درمان جوش های صورتاگر می خواهید جوش را رفع کنید می توانید از ترکیب گیاهی استفاده کنید. لیمو شیرین را با پودر پوست لیمو مخلوط کرده تا جوش های شما را از بین ببرد.

پیشگیری از ابتلا به نقرسآنتی اکسیدان های موجود در این میوه به دفع اسید اوریک و رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. این میوه برای جلوگیری از بیماری نقرس موثر است.

ضد آفتاب طبیعیلیمو شیرین می تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه باشد. این میوه مواد معدنی ضروری بدن را تامین می کند. لیمو شیرین برای ورزشکاران مفید می باشد. کسانی که می خواهند آفتاب زده نشوند می توانند قبل از قرار گرفتن در آفتاب یک لیوان آب لیمو شیرین میل کنند.

درمان شوره سر و موخورهشما برای درمان طبیعی موخوره و شوره سر می توانید این میوه را میل کنید.

تقویت موهای سرلیمو شیرین به علت خواصی که دارد در مکمل های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین های موجود در لیمو شیرین باعث تقویت مو می شود.

خاصیت برای مغز و سیستم عصبیلیمو شیرین برای سلامت مغز و سیستم عصبی انسان به عنوان یک خنک کننده عمل می کند. این میوه برای درمان تب و مسائل ذهنی مناسب است. لیمو شیرین یک آرام بخش فوق العاده می باشد.

درمان التهابات لوزهویتامین سی موجود در این میوه با تب و سرماخوردگی مبارزه می کند. شما می توانید یک قاشق عسل را با آب لیمو شیرین ترکیب کنید تا از التهابات لوزه و لوزه متورم رهایی یابید.

مضرات لیمو شیرینلیمو شیرین خواص زیادی برای بدن دارد البته مانند هر میوه دیگری مصرف بش از حد آن می تواند باعث مسائلی در بدن شود. از مسائلی که مصرف بیش از حد لیمو شیرین می تواند برای بدن ایجاد کند می توان به حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.5

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.beytoote.com

4.www.kalleh.com

5.www.parsiday.com

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 1230

به "لیمو شیرین و یک دنیا خاصیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیمو شیرین و یک دنیا خاصیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید