نسخه ضدامریکایی 54 کشور آفریقایی روی میز سازمان ملل

به گزارش تور سریلانکا، پنجاه و چهار کشور آفریقایی در نامه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان برگزاری جلسه فوری با محور نقض حقوق بشر و اعمال خشونت پلیس با انگیزه های نژادپرستی بویژه در امریکا شدند.

نسخه ضدامریکایی 54 کشور آفریقایی روی میز سازمان ملل

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش فرانس پرس، این نامه در حالی تنظیم و به وسیله نماینده بورکینافاسو به رئیس اتریشی این شورا تحویل شد که پس از قتل جورج فلوید 46 ساله زیر فشار زانوی افسر سفیدپوست پلیس مینیاپولیس، خشم فروخورده قربانیان نژادپرستی سر باز کرد و هفته ها امریکا و دنیا را به صحنه تظاهرات گسترده ضدنژادی بدل کرد. پیش تر خانواده فلوید و نزدیکان چندین قربانی دیگر خشونت های پلیس امریکا و 600 سازمان مردم نهاد (NGO) نیز خواهان مداخله سازمان ملل در این موضوع شده بودند اما از آنجا که طبق قوانین ورود شورا نیازمند درخواست دست کم یک کشور مستقل بود، آفریقایی ها دست اتحاد داده و 54 کشور پای این درخواست را امضا کردند. براساس مفاد این نامه، نمایندگان آفریقایی خواهان آنالیز موضوع نژادپرستی و خشونت علیه سیاهپوستان و تشکیل این جلسه در هفته آینده و بواقع نخستین جلسه این شورا پس از شیوع کرونا شدند اما هنوز زمان دقیق آن از سوی سازمان ملل اعلام نشده است.

به باور ناظران نکته ای که در پس این درخواست نهفته، تأکید ویژه بر نژادپرستی در امریکا و به نوعی قراردادن سازمان ملل در مقابل امریکا و به نوعی مداخله در امور یکی از مدعیان دموکراسی در دنیا است. متن نامه نیز این موضوع را نشان می دهد: قتل فلوید همان طور که ویدئوی آن در سراسر دنیا منتشر شد یک اتفاق خاص نبود بلکه پیش تر نیز بسیاری از آفریقایی ها با سرنوشتی مشابه قربانی خشونت پلیس شده اند. متأسفانه آن قربانیان چون در قاب تصاویر شبکه های اجتماعی نیامدند، هرگز دیده نشدند. التهاب اعتراضات در حالی از امریکا به سایر نقاط دنیا کشیده شده است که گفته می گردد حتی اگر نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز برگزار نگردد، انتظار می رود موضوع قتل فلوید و نگرانی ها از افزایش خشونت پلیس و نژادپرستی از سوی بسیاری از کشورها در نخستین نشست مورد توجه قرار گیرد.

قتل جورج فلوید در مینیاپولیس علاوه بر تبعاتی که برای جامعه سیاسی امریکا داشت، پلیس را نیز دستخوش تغییرات بسیاری کرد. به طوری که ابتدا دموکرات ها برای تحقق خواسته معترضان لایحه تغییرات در قوانین پلیس را به کنگره بردند و چند روز بعد جمهوریخواهان نیز همسو با آنها شده و به این تغییرات رأی مثبت دادند.

انزوای رئیس جمهوری پوپولیست

25 مه، زمانی که نخستین تصویر جان دادن مرد سیاهپوست زیر زانوی پلیس در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و معترضان به خیابان ریختند، دونالد ترامپ گارد ملی و پلیس را برای مقابله با معترضان به خیابان فرستاد و در توئیتی معترضان را قلدر و آشوبگر خطاب کرد، اما تداوم اعتراضات و پس از آن موضع دموکرات ها و جمهوریخواهان امریکایی در تقبیح خشونت پلیس، رئیس جمهوری را نیز به شرایطی کشاند تا وادار گردد کمی همسو با جریان پیش آمده حرکت کند. روز آدینه، ترامپ وقتی در برابر خبرنگار فاکس نیوز نشست در پاسخ به سؤالی درباره برخورد با نژادپرستان، خیلی محافظه کارانه از موضع جدیدش گفت: ممنوعیت فشردن گلو از سوی پلیس بسیار خوب است اما خب در برخی مواقع این کار ضروری است.

البته در روزهای اخیر، ترامپ یک بار دیگر نیز مجبور به عقب نشینی شده است. او که حساس ترین سال ریاست جمهوری اش با شیوع کرونا، بدترین فرایند را طی می نماید، در حالی که به نوشته سی ان ان، نخستین کمپین خود پس از کرونا را برای 19 ژوئن مقارن با روز رهایی سیاهپوستان مشخص نموده بود، با نقدها بسیاری روبه رو شد و دست آخر از موضع خود کوتاه آمد و کمپین اش را یک روز به تعویق انداخت.

به نوشته گاردین، گرچه بسیاری از ناظران، مدت هاست دونالد ترامپ را به پیرمردی تعبیر می نمایند که با وجود نشستن در گوشه یک بار و بیان اظهارنظرهای احمقانه، مردم را به سمت خود جلب می نماید اما شاید نخستین بار است که به نظر می رسد او راهش را گم نموده و دیگر از شرایط سابق برایش خبری نیست. در واقع حس ششم ترامپ که به او در نوشتن یادداشت های پوپولیستی یاری می کرد با بیداری مردم امریکا پس از قتل فلوید، او را به پرتگاه سقوط رسانده است. در سه هفته گذشته رئیس جمهوری امریکا در نقطه مقابل اقبال مردمی و اقبال تاریخی اش قرار گرفته است. شاید در شرایطی مشابه امریکای فعلی هر رئیس جمهوری فرصتی برای صحبت پیدا می کرد اما ترامپ در جایگاهی است که هیچ جایی برای ابراز وجود برایش نیست. براساس آخرین آماری که پس از مرگ فلوید در دانشگاه مون ماوث به دست آمد، 57 درصد سیاهپوستان امریکایی از خشونت پلیس به ستوه آمده اند. به همین دلیل، فرانک لونتز، مشاور جمهوریخواهان در توئیتی نوشت: در 35 سال گذشته هرگز ندیده ام که دیدگاه ها تا این حد سریع تغییر کند. امریکای امروز با 30 روز قبل خیلی فرق دارد چه از منظر سیاسی، چه مالی و چه اجتماعی...

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 340

به "نسخه ضدامریکایی 54 کشور آفریقایی روی میز سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه ضدامریکایی 54 کشور آفریقایی روی میز سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید