ویژگی های نوع جدید ویروس کرونا

به گزارش تور سریلانکا، متخصصان دانشکده سلطنتی لندن گفته اند این نوع جدید ممکن است سرایت پذیری کووید-19 را تا حدود 70 درصد افزایش دهد و دولت نگران است در صورت مهار نکردن شیوع آن نرخ سرایت بیماری تا 0.4 یا بیشتر افزایش یابد.

ویژگی های نوع جدید ویروس کرونا

واکسن همچنان در برابر ویروس جدید کارساز است

هفته پیش دولت بوریس جانسون اعلام نمود نوع جدیدی از کووید-19 پیدا شده که ممکن است عامل افزایش سرعت اخیر شیوع این ویروس در لندن و جنوب شرقی انگلستان باشد. با هشدار مشاوران نخست وزیر بریتانیا در خصوص شیوع سریع تر این نوع جدید ویروس، او برنامه پنج روزه تشکیل گروه های کوچک را در ایام کریسمس لغو کرد و دستور داد مقررات تازه رده چهارم در خصوص 18 میلیون نفر اجرا گردد.

در گزارش های دولت و رسانه ها نیز به نسخه جدیدی از ویروس اشاره شده است که اغلب آن را نسخه جهش یافته ویروس کرونا می خوانند. این پدیده جدید چیست و فرق دقیق میان نوع، نسخه و جهش جدید ویروس چیست؟

نوع جدید کووید-19 چیست؟

شیوع نوع جدید کووید-19 موسوم به وی یو آی01/2020/12 در میان مردم بسیار آسان تر است، زیرا در رمزبندی ژنی آن چندین جهش مشاهده شده است.

البته محققان بر این باورند که نسخه جدید ویروس باعث بروز علایم شدیدتری در مبتلایان به بیماری کووید-19 نمی گردد و نرخ مرگ ومیر را بیشتر نمی نماید. همه شواهد موجود نشان می دهد که واکسن همچنان در برابر ویروس جدید کارساز است.

متخصصان دانشکده سلطنتی لندن گفته اند این نوع جدید ممکن است سرایت پذیری کووید-19 را تا حدود 70 درصد افزایش دهد و دولت نگران است در صورت مهار نکردن شیوع آن نرخ سرایت بیماری تا 0.4 یا بیشتر افزایش یابد.

پس این نوع جدیدی از این ویروس است نه نسخه جدید؟

بله. فقط وقتی باید از اصطلاح نسخه استفاده کرد که به سارس-کوو2، ویروس عامل بیماری کووید-19، اشاره داریم. زیر این ویروس همانند سارس (نشانگان تنفسی حاد) و مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نسخه ای از خانواده عظیم ویروس کرونا است.

استاد تام کانر از دانشکده علوم زیستی دانشگاه کاردیف در نشست خبری روز سه شنبه که مرکز رسانه های علمی بریتانیا برگزارکننده اش بود گفت: یک نسخه بیشتر از ویروس کرونا وجود ندارد و آن هم سارس-کوو2 است. این تنها نسخه موجود از این ویروس است و باقی انواع این نسخه هستند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد.

استاد کانر گفت اغلب اصطلاح نسخه را درست به کار نمی برند: وقتی می خواهیم این نوع خاص از ویروس را توصیف کنیم باید اصطلاح تخصصی درستش را به کار ببریم که نوع است.

پس جهش چیست؟

جهش فرایندی است که طی آن نسخه ای از ویروس می تواند به انواع مختلف تبدیل گردد. شاید مفهوم جهش یا ویروس جهش یافته ترسناک به نظر برسد، اما محققان گفته اند این اتفاق طبیعی است و اصلاً غافلگیرکننده نیست.

بعضی از این جهش ها خاموش هستند و هیچ کارکردی ندارند، اما بعضی دیگر تغییرات چشمگیری در ساختار زیستی سارس-کوو2 به وجود آورده اند. یکی از این جهش ها موسوم به ان501وای به اصطلاح پروتئین خوشه ای ویروس را تغییر می دهد، یعنی همان بخشی از ویروس که به یاخته های انسانی می چسبد.

این جهش توانایی گیرنده پروتئین خوشه ای را در چسبیدن به بعضی پروتئین های خاصی که پوشش یاخته های ما هستند بیشتر می نماید و بدین ترتیب سرایت پذیری ویروس را افزایش می دهد.

جهش مهم دیگری هم وجود دارد موسوم به 69-70دل که باعث می گردد پروتئین خوشه ای دو اسید آمینه خود را از دست بدهد. بدین ترتیب طبق شواهد، در بعضی بیمارانی که ضعف دستگاه ایمنی دارند واکنش ایمنی تضعیف می گردد.

احتمال کمی وجود دارد که هر تغییری در این ویروس باعث ضعف عملکرد واکسن گردد، اما با افزایش شمار جهش ها در ویروس ممکن است لازم باشد تغییراتی در واکسن نیز به وجود آید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: tour-srilanka.ir شناسه مطلب: 757

به "ویژگی های نوع جدید ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های نوع جدید ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید